PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 2/2 (wideo)

Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 2/2 (wideo) "W grudniu 1976 roku taśmę montażową płockiej FMŻ opuścił 15-tysięczny kombajn z rodziny "Bizonów", źródło: „Płockie Bizony”, Biuro Wydawnictw HWiU „LIBRA”, Warszawa 1982

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 30-11-2018 16:00

Tagi:

Z jakimi kombajnami musiał bezpośrednio rywalizować Bizon Super aby wprowadzono go do produkcji? Czy wiecie że w serwis tych maszyn był często realizowany drogą lotniczą? Dlaczego Bizon Super był do końca produkowany praktycznie w niezmienionej formie? Tych i wielu innych ciekawostek dowiecie się z drugiej części historii filmu o historii płockich kombajnów.




Nie będzie przesadą stwierdzenie, że kombajny Bizon – w tym przede wszystkim modele Bizon Super – zrewolucjonizowały żniwa, a tym samym w znaczącym stopniu przyczyniły się do rozwoju polskiego rolnictwa. Po mało wydajnej Vistuli, wprowadzenie Bizona Super było ogromnym przeskokiem w wydajności i jakości pracy. Jednak droga do skonstruowania nowego kombajnu i wdrożenia produkcji delikatnie mówiąc - nie była usłana różami. Jak to było i z jakimi problemami musiała borykać się fabryka i jej konstruktorzy i pracownicy – o tym dowiecie się od Pana Józefa Dębskiego, wieloletniego pracownika FMŻ i współkonstruktora kombajnów Bizon, a obecnie specjalisty ds. maszyn żniwnych marki New Holland.

Jubileusz 50-lecia powstania Bizona skłonił nas do opracowania cyklu materiałów, w których poruszamy kwestie związane z historią kombajnów, ale poruszymy również kwestie techniczne dotyczące poszczególnych podzespołów tych maszyn: silnika, układu żniwnego, elektrycznego, jezdnego itd. Zachęcamy do zadawania pytań w komentarzach pod filmem na stronie lub na naszym kanale YouTube. Najciekawsze z nich skierujemy do Pana Józefa, a odpowiedzi opublikujemy w kolejnych odcinkach. Dla autorów najbardziej interesujących, opublikowanych pytań, przewidujemy ciekawe upominki.

 Oto druga z dwóch części historii Bizona. (Zobacz też pierwszą część historii Bizona: Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 1/2)

Kolejne odcinki będziemy publikowali co tydzień - w każdy piątek. W następnym (7 XII) poruszymy temat silników. Oglądajcie nas!

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (37)

  • Grzegorz 2018-12-04 19:39:42
    Witam. Od lat dzieciństwa jestem pasjonatem "Bizonów". Miałem ich na swoim osiedlu aż DWA. Każde słowo, każdy przecinek Pana Józefa dla mnie jest jak "Jezioro Łabędzie". Pierwszy egzemplarz Bizona seryjnej produkcji został na placu FMŻ jako eksponat do czasu zezłomowania go przez nowego właściciela - CNH. Czy próbowali go oddać np. do muzeum rolnictwa? Niech Pan Józef opowie jakieś ciekawostki. Pozdrawiam.
  • Agroastrolog 2018-12-04 19:33:04
    Pośród licznych zalet kombajny Bizon mają i ten walor, że fabryka pozostawiła użytkownikowi szerokie pole do udoskonaleń i przeróbek. Mojego Rekorda 1989 poprzerabiałem i udoskonaliłem w czterdziestu miejscach: kabina 5 przeróbek, heder 6, silnik osprzęt i chłodzenie 9, młocarnia 16, hydraulika 4. Klimatyzacji nie założyłem bo świetnie czuję się w temperaturze sięgającej +45 w zamkniętej kabinie tylko z dwoma dodatkowymi wentylatorkami. Dodatkowo ten kombajn bez klimatyzacji wykonuje pośrednio kombajniście (64lata) standardowe badania: EKG, EEG, lipidogram, poziom cukru.
  • Tomek 2018-12-04 19:19:30
    Ciekawy temat. Podobnie jak kilku kolegów mam pytanie odnośnie rekorda. Czym on się różni od supra? Niektórzy mówią że nie ma różnicy, że rekord tak samo jest wydajny jak super, inni że rekord jest bardziej wydajny ale że potrafi się grzać. Więc jak to jest naprawdę?
  • Mateusz Wielgosz 2018-12-03 23:38:10
    Może opowiedział by pan też historię bizona giganta bo jest to bardzo dobry i niedocenianiany kombajn
  • Jack 2018-12-03 13:21:31
    Czy z barwa bizona jest tez zwiazana jakas historia?skad wziely sie orzeszki i murzynki?
    • kodesz 2018-12-03 17:42:34
      Jak to skąd ? Z braku farby!. Malowało się tym co zaopatrzeniowcy zdołali załatwić. Karta dopuszczeń i wio!
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!