PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Bizon - jaki był oryginalny kolor kombajnów? Odc. 5 (wideo)

Bizon - jaki był oryginalny kolor kombajnów? Odc. 5 (wideo) "Kombajn Bizon Super przygotowany do odbioru przez duńskiego nabywcę", źródło: „Płockie Bizony”, Biuro Wydawnictw HWiU „LIBRA”, Warszawa 1982

Jaki był oryginalny kolor Bizonów z Płockiej Fabryki Maszyn Żniwnych? Czy jak głosi obiegowa opinia, różne barwy oznaczały zróżnicowane poziomy jakości? Zapraszamy do obejrzenia kolejnego odcinka o naszych rodzimych kombajnach.



Nie będzie przesadą stwierdzenie, że kombajny Bizon – w tym przede wszystkim modele Bizon Super – zrewolucjonizowały żniwa, a tym samym w znaczącym stopniu przyczyniły się do rozwoju polskiego rolnictwa. Po mało wydajnej Vistuli, wprowadzenie Bizona Super było ogromnym przeskokiem w wydajności i jakości pracy. Jednak droga do skonstruowania nowego kombajnu i wdrożenia produkcji delikatnie mówiąc - nie była usłana różami. Jak to było i z jakimi problemami musiała borykać się fabryka i jej konstruktorzy i pracownicy – o tym dowiecie się od Pana Józefa Dębskiego, wieloletniego pracownika FMŻ i współkonstruktora kombajnów Bizon, a obecnie specjalisty ds. maszyn żniwnych marki New Holland.

Jubileusz 50-lecia powstania Bizona skłonił nas do opracowania cyklu materiałów, w których zagłębiamy się w historię kombajnów, ale poruszymy również kwestie techniczne dotyczące poszczególnych podzespołów tych maszyn: silnika, układu żniwnego, elektrycznego, jezdnego itd. Zachęcamy do zadawania pytań w komentarzach pod filmem na stronie lub na naszym kanale YouTube. Najciekawsze z nich skierujemy do Pana Józefa, a odpowiedzi opublikujemy w kolejnych odcinkach. Dla autorów najbardziej interesujących, opublikowanych pytań, przewidujemy ciekawe upominki.

 Poniżej piąty już odcinek naszego filmu, z którego dowiecie się więcej o kolorach lakierów stosowanych w maszynach z Płocka. Wkrótce kolejne filmy, w których odpowiemy na niektóre Wasze pytania.

Zobacz też poprzednie części filmu:

Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 1/2

Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 2/2

Bizon - silnik SW 400 to mocna strona kombajnu, odc. II

Bizon - układ elektryczny. Po odbiór kombajnu z własnymi akumulatorami, odc. III

Bizon - układ jezdny. Skrzynia biegów to prowizorka na 30 lat, odc. IV

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (20)

  • Fan 2019-03-17 21:02:18
    Czy opowiecie także historię zakupu licencji Bizona Sampo?
  • Łukasz 2019-02-25 22:49:57
    Dlaczego nie ma kolejnych odcinków?Ten cykl był niezwykle ciekawy...
  • Robert 2019-01-05 12:46:58
    Będzie kolejny odcinek?
  • Pałuczanin81 2019-01-01 12:11:15
    Kombajny z roczników 1982,1986 i 1987 miały inne barwy na rynek "wewnętrzny"? Czy historia Bizon-Sampo też zostanie poruszona?
  • TOMASZ 2018-12-30 21:04:23
    Witam! Zastanawiają mnie następujące tematy: czy jeżeli rolnik lub PGR, SKR lub inny klient zamawiał kombajn Bizon Super miał wybór co do wyposażenia. Jeżeli chodzi o kombajny Bizon Rekord to każde miały kabinę. Jak to było z Suprami. Czy klient w zamówieni podawał, że ma być kabina, czy to raczej była losowa sprawa, zależna od możliwości producenta kabin. Czy przed 1990 rokiem produkowane były rębaki do słomy. Czy były takie potrzeby i zamówienia? Czy dobierając silnik myślano o dodatkowym obciążeniu ze strony rębaka. Czy modele na export montowane miały lepsze łożyska (podobno angielskie) oraz pasy napędowe. Na pewno malowane były lepszą farbą potocznie mówiąc samochodową. I teraz pytanie czy na polski rynek trafiały czasem takie wersje i proporcjonalnie jaka były ich cena w stosunku do standardu. Pozdrawiam Tomasz
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.90.204.233
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.