PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Bizon - układ jezdny. Skrzynia biegów to prowizorka na 30 lat

Bizon - układ jezdny. Skrzynia biegów to prowizorka na 30 lat Spawana obudowa skrzyni biegów jest jednocześnie elementem nośnym kombajnu, dlatego awarie skrzyni pojawiały się często podczas przejazdów po nierównościach z napełnionym zbiornikiem, fot.kh

Czy wiecie że skrzynia biegów w Bizonach Super to konstrukcja zastępcza, która była stosowana przez cały okres produkcji tych kombajnów? Kto dostarczał obręcze kół i opony oraz dlaczego w pierwszych kombajnach ukręcały się osie? Dowiecie się tego z kolejnego odcinka filmów o tych popularnych maszynach z fabryki w Płocku.



Nie będzie przesadą stwierdzenie, że kombajny Bizon – w tym przede wszystkim modele Bizon Super – zrewolucjonizowały żniwa, a tym samym w znaczącym stopniu przyczyniły się do rozwoju polskiego rolnictwa. Po mało wydajnej Vistuli, wprowadzenie Bizona Super było ogromnym przeskokiem w wydajności i jakości pracy. Jednak droga do skonstruowania nowego kombajnu i wdrożenia produkcji delikatnie mówiąc - nie była usłana różami. Jak to było i z jakimi problemami musiała borykać się fabryka i jej konstruktorzy i pracownicy – o tym dowiecie się od Pana Józefa Dębskiego, wieloletniego pracownika FMŻ i współkonstruktora kombajnów Bizon, a obecnie specjalisty ds. maszyn żniwnych marki New Holland.

Jubileusz 50-lecia powstania Bizona skłonił nas do opracowania cyklu materiałów, w których zagłębiamy się w historię kombajnów, ale poruszymy również kwestie techniczne dotyczące poszczególnych podzespołów tych maszyn: silnika, układu żniwnego, elektrycznego, jezdnego itd. Zachęcamy do zadawania pytań w komentarzach pod filmem na stronie lub na naszym kanale YouTube. Najciekawsze z nich skierujemy do Pana Józefa, a odpowiedzi opublikujemy w kolejnych odcinkach. Dla autorów najbardziej interesujących, opublikowanych pytań, przewidujemy ciekawe upominki.

 Poniżej czwarty odcinek naszego filmu, w którym poruszamy zagadnienia układu jezdnego.

Zobacz też poprzednie części filmu:

Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 1/2

Bizon – historia kombajnów których miało nie być; odc. I, cz. 2/2

Bizon - silnik SW 400 to mocna strona kombajnu, odc. II

Bizon - układ elektryczny. Po odbiór kombajnu z własnymi akumulatorami, odc. III

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (25)

  • Grzegorz 2018-12-29 11:11:20
    Tylko z kąt to rażące podobieństwo do New Holland? szczególnie do modelu 1545, czyżby New Hollanda wzorowali na bizonie?
    • Polska gramatyka bije po oczach 2019-01-16 20:50:49
      z kąt??????? człowieku ty sobie zajrzyj do słownika języka polskiego.
    • Josef :) 2019-01-16 21:11:37
      Bo bizon to zagraniczna kopia i to marnej jakosci bo nie wolno robić identycznej, (prawo patentowe) dlatego zagraniczniaki mają szerokie osie z tyłu a nasz bizon się zarzyna w błocie,skrzynie biegów porażka jak i układ hamulcowy, heder itd. kupcie sobie starego new hollanda, claasa, czy john deera to jak z poloneza przesiadka na golfa czy merca , to samo traktory i inne maszyny kto porówna wie kto mysli a kto jest zacofany.
  • edi 2018-12-27 11:48:35
    mój bizonek po ok.900 mth miał ścięte nity na różnicowym,rozbiórka i skręcanie po remoncie 7 godzin we 2,koszt części 6 złotych to jak na razie jedyna przygoda ze skrzynią,
  • Mateusz Spy 2018-12-26 19:03:29
    Czy Pan Józef mógłby też w jakimś odcinku opowiedzieć o Bizonach BS Z110, których był głównym konstruktorem?Jest ich mało, ale jest to odmienna konstrukcja od pozostałych Bizonów. Z pewnością byłaby to bardzo ciekawa opowieść. Pozdrawiam.
    • Józef 2019-01-16 20:52:45
      Z 110 najbardziej nieudany i awaryjny model, tyle w tym temacie.
  • Karol 2018-12-23 18:45:30
    A ja chciałbym się BS, Gigant, Dynamik, kiedy były produkowane jakie były z nimi problemy i czemu nie były te projekty rozwijane bardziej tylko cały czas klepany tylko Bizona Super i Rekord co w sumie to samo po za paroma szczegułami.
  • Krzysztof 2018-12-22 21:03:23
    Skąd się wzięły opony Goodyear w bizonach super z początku lat produkcji? Mój sąsiad ma od nowości takie opony, jeszcze te wąskie.
    • :) 2018-12-23 13:41:58
      Mój miał oryginalnie wąskie opony produkcji USA firmy Mohawk
    • Józef 2019-01-16 21:02:33
      z Anglii, pierwsze maszyny na licencjach miały zagraniczne części potem dłubali po naszemu i jakość spadła.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.209.202.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!