Pługi obrotowe stają się coraz popularniejsze, mimo to wielu rolników wciąż popełnia błędy podczas ich ustawienia. Powoduje to nie tylko wzrost obciążenia ciągnika, a tym samym większe zużycie paliwa, ale też mniejszą wydajność i gorszy komfort pracy, na przykład z powodu ciągłego korygowania toru jazdy. Zalecenia co do sposobu ustawiania pługa obrotowego na ogół są zapisane w instrukcji obsługi. Niestety, nie wszyscy mają do niej dostęp - chodzi o tych, którzy kupili używane maszyny. W takim przypadku można zastosować się do pewnych uniwersalnych zasad regulacji. Najważniejsze jest właściwe wypoziomowanie pługa względem powierzchni pola, ustawienie szerokości pierwszej skiby i punktu ciągu.

SPRAWDZENIE CIŚNIENIA W OPONACH I REGULACJA CIĘGIEN TUZ

Pierwszym i niezwykle ważnym etapem ustawiania pługa jest właściwe przygotowanie ciągnika. Należy zacząć od sprawdzenia ciśnienia w oponach. Musi być jednakowe po obu stronach, w przeciwnym razie ustawienie pługa będzie się zmieniać z zależności od kierunku jazdy. Do orki proponuje się stosować nieco mniejsze ciśnienie niż zaleca producent opon. Mocniejsze ugięcie opony zwiększa powierzchnię styku bieżnika z glebą i tym samym poprawia uciąg. Lepsza przyczepność to mniejszy poślizg i niższe zużycie paliwa.

Najważniejsze jest jednak ustawienie równej długości cięgien tylnego podnośnika - od tego zależy, czy możliwe będzie wypoziomowanie pługa. Najprościej zrobić to, korzystając z miarki. Trzeba nią zmierzyć odległość od osi górnych ramion TUZ do haków. Po obu stronach musi być zachowana ta sama odległość. To samo dotyczy położenia ramion podnośnika w płaszczyźnie poprzecznej - trzeba je ustawić symetrycznie do osi ciągnika, pozostawiając niewielki luz na boki.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na rozkład mas w ciągniku i w razie potrzeby dociążyć jego przód. W przypadku napędu na jedną oś najlepiej, jeśli przypada na nią jak największe obciążenie. Natomiast w ciągnikach z napędem 4x4 właściwe proporcje (podczas pracy) to 40 proc. obciążenia przypadającego na oś przednią i 60 proc. na tylną.