PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

"Bank Najlepszy dla Rolnika" po raz trzeci, a podium bez zmian

"Bank Najlepszy dla Rolnika" po raz trzeci, a podium bez zmian Przedstwiciele lauretów rankingu "Bank Najlepszy dla Rolnika": od lewej BGŻ BNP Paibas (1 miejsce), PKO BP (wyróżnienie), Bank BPS Grupa BPS (3 miejsce) Fot. JK

Ranking, prowadzony jest corocznie przez firmę konsultingową Martin & Jacob na podstawie wyników badania rynkowego z udziałem rolników. Celem badania jest wyłonienie liderów w bankowości rolniczej oraz wskazanie, w którą stronę zmierzają preferencje i oceny rolników, korzystających z usług bankowych w swoich gospodarstwach



W trzecia edycji rankingu może trochę zaskakiwać, gdyż choć powinna przynieść większe zróżnicowania w ocenach. To jednak nie stało się tak, mimo , że w ostatnich dwóch latach nasiliła się konkurencja o walce o klienta-rolnika.

Różnice między bankami nadal pozostają w wielu przypadkach niewielkie. Najważniejsze jest przede wszystkim to, że na przestrzeni trzech lat realizowania projektu widać, że nadal sporo pozostaje do zrobienia w kwestii rolniczej bankowości. To trudny sektor, bo jak powiada się w branży – „rolnictwo to fabryka pod chmurą”, a więc wiąże się z wieloma nieprzewidywalnymi zdarzeniami.

Wciąż średnia ocena ogólna (136 punktów) niewiele przewyższa połowę możliwych do uzyskania wszystkich punktów (260). Jeszcze dwa lata temu wiele banków upatrywało w rolnictwie atrakcyjny segment, który może pozwolić wkroczyć na nowe pola wzrostu. Dziś widać, że wyraźnie rysuje się podział na banki, które z rolnictwem funkcjonują za pan brat od pokoleń i banki, które w ten sektor weszły w ostatnich latach, ale nie wszędzie się odnajdują. Głównym wyzwaniem pozostaje umiejętność zrozumienia biznesu rolnego i gospodarza.

Na uwagę zasługuje bardzo dobry wynik (46,21 punktu) Banku mBank w kategorii jakość obsługi. Osiągnięta pozycja, tuż za BGŻ BNP Paribas (46,80 punktu), wiele mówi o wysiłku, jaki ten bank wykonał. Niemniej w całości zestawienia bank osiąga dosyć odległą, bo 6 pozycję. Badani rolnicy wysoko ocenili mBank głównie za dostępność informacji o ofercie, prostą i zrozumiałą komunikację oraz dyskrecję obsługi. Powyżej średniej (6,36 punktu ) została również oceniona możliwość realizacji przelewów przez internet, osiągając ponad 7 punktów na 10 możliwych. Co to może oznaczać? Najpewniej to, że współcześni rolnicy, szczególnie młodsi, poszukują dobrze i przejrzyście przygotowanych produktów dostępnych w ramach rozwiązań internetowych.

Kontakt z bankiem ma gwarantować im poufność i bezpieczeństwo. mBank nie jest typowym bankiem, specjalizującym się w rolnictwie, ale odpowiednio przygotowana propozycja obsługi trafia do rolnika.

Lider rankingu Bank BGŻ BNP Paribas, już po zmianie nazwy i właściciela, uchodzi nadal za bank wyspecjalizowany w rolnictwie i odnotowuje trzeci raz z rzędu największy wynik sumaryczny, a zarazem osiąga najwyższy wynik w kategoriach oferta i jakość obsługi. Można przyjąć, że dla banków wchodzących w ten sektor wyznacza standardy związane z umiejętnością zrozumienia i dopasowania się do potrzeb rolnika. Lider traci jednak w obszarach warunki lokalowe oraz wizerunek, co może się wiązać ze wspomnianą zmianą.

Na znaczeniu nie tracą i pozostają ciągle najbliższe rolnikom banki spółdzielcze. W szczególności zrzeszone w grupy bankowe w ramach SGB oraz BPS. Spółdzielcza Grupa Bankowa odnotowuje stabilną i wysoką drugą lokatę w rankingu, jednocześnie zwyciężając w dwóch ważnych obszarach – warunki lokalowe oraz wizerunek banku. SGB od trzech lat jest w czołówce rankingu, posiadając jednocześnie najwyższy udział ilościowy – najwięcej deklaracji respondentów, wskazujących ten bank jako główny.

Z kolei bankiem, który zachowuje swoją zrównoważoną i pewną pozycję w sektorze agro oraz cały czas znajduje się w frontalnej stawce jest Bank Polskiej Spółdzielczości. BPS utrzymał trzecie miejsce, posiadając umiarkowanie wysokie oceny we wszystkich kategoriach. Jest więc bankiem uniwersalnym, równomiernie się rozwijającym, blisko rolnika, z dobrym wizerunkiem i ofertą, ale o nieco gorzej ocenianej jakości obsługi. Podsumowanie Pierwsza trójka rankingu Bank Najlepszy dla Rolnika to: BGŻ PNB Paribas, SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa oraz Bank Polskiej Spółdzielczości.

Najwyższy awans w kategorii oferta zanotował Bank PKO BP, zmieniając lokatę 7 na 2. Dokładnie taki sam wynik , ale w kategorii jakość obsługi, osiągnął mBank. Dla rolnika nadal kluczowe pozostają czynniki związane z ofertą bankową oraz jakością obsługi. To one gwarantują wzrosty. Oferta dla rolnika powinna szczególnie uwzględniać rozwiązania internetowe, wysokość kredytów, warunki spłaty kredytów, czasochłonność rozpatrywania wniosków kredytowych.

W zakresie kategorii jakość obsługi, rolnicy zwracają głównie uwagę na dyskrecję obsługi, dostępność informacji o ofercie oraz prostą i zrozumiałą komunikację. Na znaczeniu tracą czynniki związane z warunkami lokalowymi oraz wizerunkiem typowo rolniczym. Bankowość rolnicza powoli wchodzi w etap dobrze zbudowanego pragmatyzmu, gdzie liczy się profesjonalizm obsługi i wiedza o branży oraz dobrze skrojona oferta dla wielu segmentów, dostępna coraz częściej z poziomu sieci internetowej.

9446 rolników, będących właścicielami gospodarstw rolnych, zarządcami lub osobami powiązanymi rodzinnie z właścicielem gospodarstwa wzięło udział w tegorocznej, trzeciej edycji Rankingu „Bank Najlepszy dla Rolnika”. Z tej puli wyłoniono 2331 respondentów, którzy zadeklarowali korzystanie z jednego banku jako banku głównego. Do rankingu zakwalifikowano 12 banków o największych udziałach (liczonych liczbą rolników deklarujących dany bank jako główny) w sektorze agro. 

Badanie prowadzono między 26 lutego a 19 marca 2018 roku na losowej próbie użytkowników rolniczych portali internetowych, techniką CAWI. Respondenci, wypełniający ankietę byli dobierani w oparciu o losowy model Real Time Sampling (RTS), co oznacza, że ankietowanym emitowano kwestionariusz ankiety w portalach rolniczych.

 Bank Najlepszy dla Rolnika to jedyny tego rodzaju projekt badawczy w branży agro. Jest prowadzony od roku 2016. O jego dopasowaniu do rolniczego świata świadczy przede wszystkim kolejność rankingu, która zdecydowanie różni się od podobnych rankingów ogólnopolskich. Rolnicy biorący udział w badaniu oceniali banki główne w ramach 26 elementów, wybranych w oparciu o dyskusje jakościowe prowadzone podczas pierwszej edycji projektu (2016 r.). Następnie podzielonych na 4 obszary: oferta bankowa, jakość obsługi, warunki lokalowe i opinia o banku. W ankiecie rolnicy oceniali między innymi możliwość realizowania przelewów przez internet, wsparcie banku w znalezieniu partnerów biznesowych, wiedzę rolniczą doradców bankowych, indywidualne podejście do klienta, obecność stanowisk do obsługi segmentu agro czy długą tradycję związaną z branżą rolniczą.

Ocena dokonywana przez rolników dotyczyła wyłącznie wskazanego banku głównego. Respondenci korzystali przy tym z 10-punktowej skali, gdzie wartość „1” oznacza ocenę najniższą, a wartość „10” – najwyższą. Dla każdego z banków zostały wyliczone średnie arytmetyczne ocen. A wyniki obliczeń zostały przekształcone w ocenę punktową każdego z czterech wymiarów: oferta, jakość obsługi, warunki lokalowe i wizerunek, a następnie złożyły się na ocenę końcową i ranking.

 Ranking został stworzony dla wszystkich wymiarów jednocześnie (ocena ogólna), jak i dla każdego z czterech wymiarów osobno. Największy wpływ na wynik końcowy miała kategoria oferta bankowa, a w ramach niej czynniki związane z ofertą kredytową.

 źródło: Martin & Jacob 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.52.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!