PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

BGŻ BNP Paribas: Polacy piją więcej mleka, a Koreańczycy stawiają na warzywa

BGŻ BNP Paribas: Polacy piją więcej mleka, a Koreańczycy stawiają na warzywa Fot.pixabay.com

Z okazji rozpoczynających się XXIII Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Korei Południowej eksperci Banku BGŻ BNP Paribas wzięli pod lupę poziom spożycia podstawowych produktów żywnościowych w obu krajach i uważnie przyjrzeli się jak wygląda między nimi wymiana handlowa surowców rolnych i artykułów spożywczych.



Z danych analityków banku wynika, że mieszkańcy Korei Południowej spożywają aż o 86 proc. mniej mleka i produktów mlecznych niż Polacy. Chętniej natomiast konsumują warzywa, bo ok. 206 kg na mieszkańca rocznie, podczas gdy w Polsce liczba ta jest dwukrotnie mniejsza. 

Według danych koreańskiego urzędu statystycznego w listopadzie 2016 r. kraj ten zamieszkiwało 51,3 mln mieszkańców, tj. o prawie 13 mln więcej niż w Polsce. Warto zauważyć, że powierzchnia Korei Południowej jest ponad trzykrotnie mniejsza od powierzchni naszego kraju. Jak pokazują dane Banku Światowego, w 2016 r. PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca w Korei Południowej wyniósł 27,5 tys. USD i był o 122 proc. wyższy w porównaniu do Polski. 

Dane Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) jednoznacznie wskazują, że dieta Polaków i mieszkańców Korei Południowej zdecydowanie się różni. Spożycie warzyw u gospodarza igrzysk kształtuje się na poziomie ok. 206 kg na mieszkańca rocznie, podczas gdy w Polsce było ono blisko o połowę niższe. W przypadku owoców, ta różnica nie jest tak znacząca, gdyż wynosi 10 proc. Polacy konsumują zdecydowanie więcej mleka i produktów mleczarskich niż Koreańczycy, gdzie spożycie kształtuje się na poziomie 29 kg na mieszkańca, aż o 86 proc. mniej niż w Polsce. 

Poziom konsumpcji wieprzowiny w Polsce (46 kg) plasuje się na wyższym poziomie w porównaniu do spożycia tego produktu przez mieszkańców w Korei (33 kg) . Podobnie jest w przypadku drobiu, którego, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, konsumujemy o 70 proc. więcej. Z kolei spożycie wołowiny w Korei kształtuje się na poziomie 15 kg, podczas gdy w Polsce tylko nieznacznie przekracza 2 kg. Zjadamy również około 5 razy mniej ryb i owoców morza niż Koreańczycy. 

- Znaczące różnice obserwuje się również w spożyciu produktów zbożowych. W Polsce według ostatnio dostępnych danych FAO wynosiło ono 109 kg na mieszkańca rocznie i zaledwie 1 kg ryżu na osobę. Przeciętny Koreańczyk spożywa około 85 kg ryżu rocznie i jedynie 51 kg pozostałych artykułów zbożowych - mówi Paweł Wyrzykowski, analityk rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. - Warto również zauważyć, że spożycie piwa w Polsce (98 l/mieszkańca) było o 135 proc. większe niż w przypadku mieszkańców Korei  - dodaje Paweł Wyrzykowski. 

W pierwszych jedenastu miesiącach 2017 r. wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski do Korei zwiększyła się w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r. aż o 48 proc. do 53,1 mln euro. Mimo wyraźnego wzrostu wartości eksportu trzeba jednak zaznaczyć, że sprzedaż na rynek koreański stanowiła tylko 1,1 proc. wartości polskiego eksportu do krajów trzecich ogółem. 

Najważniejszą pod względem wartości pozycję produktów rolno-spożywczych do Korei stanowiła skrobia (10,4 mln euro), na drugiej uplasowały się owoce suszone (7,3 mln euro). Wartość eksportu serów i twarogów do kraju tegorocznego gospodarza igrzysk wyniosła 6 mln euro, a mąki i proszków z warzyw strączkowych 4,2 mln euro. Kolejną, pod względem wartości pozycję w eksporcie zajęło piwo, którego wartość sprzedaży wyniosła 2,9 mln euro. 

Polscy konsumenci nie mają zbyt dużego doświadczenia z produktami spożywczymi pochodzącymi z Korei Południowej. Główną pozycję w imporcie stanowią napoje bezalkoholowe, których wartość przywozu w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 r. wyniosła 6 mln euro oraz ekstrakty, esencje i koncentraty z kawy,  herbaty lub maté. W tym przypadku wartość importu wyniosła 4,6 mln euro. Łączna wartość importu ukształtowała się na poziomie 12 mln euro i była o 71 proc. większa niż w pierwszych jedenastu miesiącach 2016 r. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.239.233
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!