W całym rankingu TOP50 2016 BZ WBK najwyżej (na 2. miejscu) uplasowały się przetwory ze zbóż, mąki oraz pieczywa cukiernicze. Marta Skrzypczyk, koordynatorka zespołu analityków sektora rolno-spożywczego BZ WBK, podkreśla jednak, że jeśli chodzi o ten rok, to dynamika wzrostu dla tej kategorii prawdopodobnie będzie słabsza niż w minionym i sięgnie 6-12 proc. – O ile rekordowy wynik z 2015 r. w eksporcie samych zbóż w tym roku raczej się nie powtórzy, o tyle eksport przetworów zbożowych w dalszym ciągu będzie się rozwijał. Wzrostom będą sprzyjały relatywnie słaby złoty oraz przyspieszenie tempa wzrostu w Unii Europejskiej, która jest kluczowym rynkiem zbytu z blisko 85-procentowym udziałem – mówi Marta Skrzypczyk.

Analityczka podkreśla, że źródeł sukcesu eksportu produktów ze zbóż należy szukać w dostępności surowca (nasz kraj jest jednym z czołowych producentów zbóż, z dużym potencjałem do dalszego rozwoju). Dodatkowo, niższe koszty pracy i liczne inwestycje branży nie tylko decydują o przewagach cenowych polskich produktów, ale też sprawiają, że ich jakość jest porównywalna z Europą Zachodnią. Najciekawsze perspektywy eksportowe mają wg Marty Skrzypczyk pieczywo cukiernicze, gofry oraz wafle eksportowane przez firmy z branży słodyczy.

Eksportowe podium spożywcze

Na 2. miejscu w zestawieniu agro (5. miejsce całego TOP50 2016 BZ WBK) znalazły się mięso i podroby jadalne. – Szacujemy, że wartość eksportu mięsa w 2016 r. może osiągnąć poziom 4,27-4,35 mld euro, co oznacza wzrost o 10-12 proc. r/r. Dynamika wzrostu będzie nieznacznie niższa niż w 2015 r. Nadal będzie rozwijała się sprzedaż zagraniczna wołowiny i drobiu, choć tempo będzie niższe niż w 2015 r. W przypadku wieprzowiny, po ubiegłorocznym niewielkim spadku wartości, w 2016 r. powinien zostać odnotowany kilkuprocentowy wzrost – twierdzi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego BZ WBK.

Zwiastunem dobrego roku 2016 są wyniki za pierwsze cztery miesiące, w których widać pewne ożywienie w sprzedaży zagranicznej mięsa wieprzowego. Wolumen wywozu dla tej kategorii wzrósł o 10 proc. r/r a wartość o 7 proc. r/r. Wprawdzie z uwagi na ograniczenia związane z wirusem ASF, rodzimi przedsiębiorcy mają ograniczone możliwości w wykorzystywaniu większego popytu na rynku światowym, jednak sprawnie uzupełniają lukę powstałą na rynku unijnym zwiększając sprzedaż do krajów, które przyjmują naszą wieprzowinę, np. do USA czy Hongkongu.