PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Certyfikat QAFP szansą na uzyskanie wyższej ceny za żywiec

Certyfikat QAFP szansą na uzyskanie wyższej ceny za żywiec Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (fot. mat.pras.)

Wiesław Różański, prezes UPEMI mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl o systemach jakości w branży mięsnej, perspektywach rozwoju eksportu, a także znaczeniu kampanii informacyjno-promocyjnych na rynkach trzecich.




Jakie korzyści dla producentów oraz konsumentów wiążą się z systemami jakości promującymi krajowe produkty najwyższej jakości?

W trudnej sytuacji polskiej branży wieprzowej każde wsparcie i wzmocnienie produkcji wpływa korzystnie na cały sektor. Produkowanie mięsa i jego przetworów w systemach jakości, czyli o gwarantowanych wysokich parametrach i pod znaną marką jest niezbędne, aby wzmocnić pozycję negocjacyjną zarówno rolnika jak i zakładu z sieciami handlowymi. Posiadanie certyfikatu Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP daje szereg korzyści poszczególnym ogniwom łańcucha produkcyjnego. Producent pierwotny, czyli rolnik ma możliwość wyróżnienia produkcji trzody chlewnej certyfikowanym systemem, co zapewnia standaryzację, nawiązanie stałej współpracy z zakładami, a także jest szansą na uzyskanie wyższej ceny za żywiec. Zakłady produkcyjne otrzymują powtarzalny surowiec wysokiej jakości o wyjątkowych parametrach kulinarnych, co bezpośrednio przekładać się będzie na zadowolenie klientów.

Marka Systemu staje się zatem środkiem do tworzenia przez przedsiębiorstwa reputacji produktu oraz źródłem wyróżniających możliwości, które mogą być przemodelowane w czynnik trwałej przewagi konkurencyjnej a dodatkowo komunikuje nabywcom, że produkt jest najwyższej jakości. Systemy jakości to dobre i skuteczne narzędzie budowania integracji pionowej i poziomej w branży mięsnej. Bez takiego współdziałania nie można liczyć na stabilizację w funkcjonowaniu na tym rynku.

Idąc za przykładem krajów europejskich takich jak Niemcy, Austria, czy Francja, które posiadają od kilkudziesięciu lat własne systemy jakości żywności i w których etnocentryzm konsumencki jest silnie rozwinięty chcielibyśmy poprzez sukcesywne wdrażanie Systemu QAFP chronić polskich producentów i podkreślać walory polskich produktów. W świadomości konsumentów chcemy zbudować sposób patrzenia na polskie produkty i wykształcenia takich postaw, aby z „globalnego” supermarketu wybrać produkt najwyższej jakości związany z krajem ojczystym.

Myśli Pan, że systemy jakości mogą stać się przysłowiowym kołem zamachowym polskiej branży mięsnej?

Obserwując doświadczenia innych krajów europejskich widzimy, że systemy jakości mogą być szansą na wzmocnienie sektora branży mięsnej. W Polsce od kilku lat borykamy się z problemem spadającego pogłowia trzody chlewnej oraz rosnącym importem mięsa wieprzowego. 
System QAFP zakłada łączenie poszczególnych ogniw w łańcuchu produkcyjnym, wypracowanie narzędzi kooperacji, konsolidację zarówno poziomą pomiędzy poszczególnymi producentami trzody chlewnej łączącymi się w grupy producenckie, a następnie w spółdzielnie oraz pionową pomiędzy grupami producenckimi, a zakładami, co zapewni standaryzację produkcji, stałość dostaw surowca, a także zwiększenie konkurencyjności polskiego mięsa wieprzowego poprzez zapewnioną jakość i powtarzalność.

Warto wspomnieć, że w krajach unijnych takich jak Dania, Niemcy, Belgia funkcjonują strategiczne alianse mięsne, polegające na tym, że kraje te uznają między sobą funkcjonujące na krajowym rynku systemy jakości. Produkcja mięsa w systemie jakości może stać się więc szansą na uczestnictwo w takim sojuszu. 

W ostatnich latach polscy przedsiębiorcy zmuszeni zostali do poszukiwania nowych rynków zagranicznych i budowania nowych strategii eksportowych. Znaczną część naszego eksportu lokujemy na rynku unijnym, jednak to dalekie kraje stają się coraz bardziej atrakcyjne dla polskich firm. Które kierunki można wskazać jako najbardziej perspektywiczne?

Patrząc na branżę wieprzową trudna sytuacja spowodowana jest przede wszystkim konsekwencjami wprowadzenia w 2014 roku embarga (przedłużonego do sierpnia 2016 roku) na import polskiej wieprzowiny przez Rosję i kraje Wspólnoty Niepodległych Państw, w związku z wystąpieniem przypadków choroby ASF w naszym kraju. Utrata rynków wschodnich i blokada rynków azjatyckich dla polskiej wieprzowiny nie pozostały bez wpływu na opłacalność hodowli i spadek cen skupu. Mimo jednak splotu tych wielu niekorzystnych czynników i zdarzeń, polski sektor mięsny poradził sobie dobrze w handlu zagranicznym.

W pierwszej kolejności zwróciliśmy się więc, co oczywiste, w kierunku krajów Wspólnoty. Porównując na podstawie danych FAMMU/FAPA i GUS pierwsze półrocze 2015 roku do analogicznego okresu roku 2014 widać wyraźny 13,5 proc. wzrost eksportu polskiej wieprzowiny do krajów UE, co daje aż 85 proc. wartości krajowej produkcji nieprzetworzonej wieprzowiny w tym okresie.

Najbardziej perspektywicznie z punktu widzenia branży wołowej i drobiarskiej jawią się rynki krajów azjatyckich w tym przede wszystkim Chiny oraz Afryka i Bliski Wschód. Wśród krajów azjatyckich korzystnie wyglądają takie rynki jak Hongkong, Singapur, Korea Południowa, Japonia oraz Wietnam, natomiast z kontynentu afrykańskiego oraz Bliskiego Wschodu należy wymienić przede wszystkim: Egipt, Algierię, Arabię Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tunezję czy Turcję.

Zobacz cały wywiad w serwisie portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Marta 2016-03-15 19:05:01
    Zużyliście nie wiadomo na co 20 mln. zł, a mięso drobiowe QAFP obcieka "wyciekami", wygląda niesympatycznie i nie jest powszechne w kraju.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.111.185
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!