Komisja Europejska ogłosiła zaproszenie do składania wniosków dotyczących programów promowania europejskich produktów rolnych zarówno w UE, jak i na całym świecie.

Na współfinansowanie programów przeznaczono łącznie kwotę 169 mln euro (w 2017 r. wynosiła ona 142 mln euro).

Dopuszcza się programy promocji obejmujące szeroki zakres kwestii – od ogólnych kampanii na rzecz zdrowej żywności po konkretne sektory rynku.

Phil Hogan, komisarz do spraw rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, stwierdził, że UE jest największym podmiotem na światowym rynku produktów rolno-spożywczych. Wiadomo też, że żywność wysokiej, jakości najlepiej kupować właśnie w UE. Podczas szeregu zagranicznych wyjazdów służbowych miałem okazję osobiście przekonać się, jak duże jest zainteresowanie unijnymi produktami rolno-spożywczymi wśród konsumentów i przedsiębiorstw na całym świecie. Z radością witam nową edycję programów promocyjnych, które w przeszłości umożliwiły zaistnienie wielu nowym wnioskodawcom i wyeksponowały unijny sektor rolno-spożywczy na globalnym rynku. W ubiegłym roku łączna wartość zgłoszonych wniosków na programy promocji produktów rolno-spożywczych prawie dziesięciokrotnie przekroczyła dostępny budżet. Kwalifikującym się organizacjom radzę, więc nie zwlekać ze złożeniem wniosku.

Dwie trzecie dostępnych środków przeznaczono na promowanie unijnych produktów żywnościowych w państwach spoza UE, w szczególności tych, do których Unia mogłaby znacznie zwiększyć eksport rolno-spożywczy, jak Kanada, Japonia, Chiny, Meksyk i Kolumbia.

W przypadku programów wewnątrz UE szczególny nacisk należy położyć na informowanie konsumentów o różnych unijnych systemach i oznaczeniach, jakości, takich jak oznaczenia geograficzne czy produkty ekologiczne.

Finansowanie sektorowe będzie przeznaczone na programy promujące zrównoważoną hodowlę, m. in. owiec i kóz. Przewidziano również finansowanie kampanii promujących zdrowe żywienie i spożywanie owoców i warzyw. Pełny wykaz priorytetów Komisji i dostępnych środków finansowych można znaleźć na stronie: