- Zakładając nawet ziszczenie się wszystkich planów inwestycyjnych, zwiększających podaż mocznika w perspektywie 2016 roku, nadwyżka tych mocy nad stale rosnącym popytem nie przekroczy 10 mln ton - uważa Paweł Jarczewski, Prezes Zarządu Zakładów Azotowych PUŁAWY SA, Wiceprezydent Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nawozów (Fertilizers Europe).

- Obserwując realia, trzeba uwzględniać różne sytuacje rynkowe jak np. czasowe ograniczenia w dostawach gazu, czy wyłączenia instalacji ze względu na zawirowania polityczne - mieliśmy tego przykłady w ostatnich latach na poważną skalę (Trynidad i Tobago, Egipt, Libia). Do tego dochodzą rosnące koszty logistyki, koszty przeładunków, ograniczenia w dostępności powierzchni w terminalach oraz jednostkach pływających. To wszystko sprawia, że dla europejskich producentów mocznika, perspektywy są korzystne - dodaje Prezes PUŁAW.

Największy wzrost produkcji mocznika następuje obecnie w Azji Południowej i Wschodniej oraz w Afryce. Afryka, która korzysta z taniego gazu, jest szczególnym regionem, bowiem całość nowych zdolności jest zorientowanych na rynki eksportowe, w tym Europę. Główne regiony w Europie gdzie docierają nawozy z importu to północ Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Belgii. Problem polega na periodyczności tego importu oraz dużej dawce spekulacji.

Wzrost popytu na mocznik do 2016 roku wg prognoz Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Nawozów (IFA) powinien wynosić 2,4% rocznie. Wzrost konsumpcji mocznika wynika również z bardzo ważnego aspektu jakim jest wykorzystanie roztworów mocznika do redukcji tlenków azotu (NOx) - w 2016 roku prognozuje się, iż konsumpcja mocznika na cele techniczne wyniesie 21,5 mln ton (wzrost 4% rocznie).

PUŁAWY obecnie posiadają 12% zdolności produkcyjnych mocznika w Unii Europejskiej i są zaraz po koncernie Yara drugim co do wielkości producentem w UE. Bardzo ważny segment, który PUŁAWY opanowały w kraju, to nowy rynek w zakresie technologii redukcji tlenków azotu. Poza normą Euro 4 i 5 oraz stosowaniem AdBlue do samochodów z silnikami z technologią SCR (PUŁAWY posiadają zdolności 100 tys. t AdBlue/rok), dysponują ofertą reduktorów dla spalarni, elektrowni, elektrociepłowni i cementowni - LikamTM, PulnoxTM.