PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

NIK o transporcie i ubojach zwierząt

NIK o transporcie i ubojach zwierząt Najwyższa Izba Kontroli wydała wnioski pokontrolne związane z kontrolą transportu i ubojów zwierząt; Fot. Fotolia

Najwyższa Izba Kontroli wydała wnioski pokontrolne związane z kontrolą transportu i ubojów zwierząt.



Izba podjęła kontrolę z uwagi na ujawnione przez inspekcję weterynaryjną i organizacje pozarządowe przypadki naruszania dobrostanu zwierząt w transporcie i uboju. NIK miała sprawdzić, czy podczas transportu i uboju zwierząt przestrzegane były w szczególności zasady zawarte w Kodeksie Dobrostanu Zwierząt ujęte, jako katalog pięciu wolności: od głodu, pragnienia i niedożywienia, od urazów psychicznych, od bólu, ran i chorób, do wyrażania naturalnego zachowania, od strachu i stresu w relacji z człowiekiem.

Nadzór Inspekcji Weterynaryjnej nad ubojem w rzeźniach był pełny i skuteczny. Najważniejsze stwierdzone w latach 2014-2016 (I półrocze) nieprawidłowości dotyczyły niewłaściwego opracowania procedur i braku konserwacji urządzeń do ogłuszania zwierząt.

Inspekcja weterynaryjna nie sprawowała nadzoru nad ubojem gospodarczym. Główny Lekarz Weterynarii nie miał informacji o skali tego uboju ani o wynikach kontroli dokonywanych przez lekarzy weterynarii.

Powiatowi lekarze weterynarii praktycznie nie kontrolowali ubojów gospodarczych nie znali, zatem zakresu stosowania przepisów o chronię zwierząt, zakresu rejestracji ubojów ani kwalifikacji przeprowadzających uboje. Według NIK, rolnicy mimo obowiązku informowali tylko o niektórych planowanych ubojach gospodarczych. Często zawiadomienia przekazywano z opóźnieniem i były one niekompletne.

W ocenie NIK nadzór administracyjny nad dobrostanem zwierząt podczas uboju gospodarczego był niewystarczający. Wciąż brakuje jednolitych standardów uboju niezależnych od skali i miejsca przeprowadzenia.

Zdaniem NIK, nowym regulacjom nie zostały też poddane kwalifikacje osób uśmiercających zwierzęta, choć Polska miała na to 3 lata do 1 stycznia 2013 r. Nie zostało to też zrobione po tej dacie. Minister rolnictwa nie reagował na monity Głównego Lekarza Weterynarii w tej sprawie.

Powiatowi lekarze weterynarii w latach 2014-2015 przeprowadzili ponad 755 tys. kontroli środków transportu zwierząt i dokumentacji związanej z tym transportem. Stwierdzono 2518 nieprawidłowości dotyczących przede wszystkim niezdolności zwierząt do transportu, dokumentacji, praktyk stosowanych podczas transportu i środków transportu.

Od 2014 r. do I półrocza 2016 r. Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadziła 6,7 tys. kontroli transportu zwierząt. Stwierdzono 59 przypadków naruszenia przepisów. Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadzała jednak kontrole tylko w wyznaczonych punktach na drogach publicznych, w dni powszednie. Zupełnie poza kontrola pozostawał transport ”gospodarski” (gospodarz do sąsiada, sąsiad do rzeźni itp.).

Nieznany pozostaje zakres nadzoru policji nad przestrzeganiem prawa o ochronie zwierząt w transporcie zwierząt gospodarskich - zarówno ten dotyczący ewentualnych efektów kontroli, jak i zastosowanych czynności prawnych (mandaty, zawiadomienia sądów).

Według NIK, niewystarczająca jest współpraca odpowiednich służb w celu wspólnego działania na rzecz przestrzegania praw zwierząt podczas uboju i transportu.

Zasady uboju bez ogłuszania (tzw. uboju rytualnego) nie zostały w Polsce objęte szczególnymi regulacjami (zgodnie z przepisami unijnymi). Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2014 roku, sankcjonujący w Polsce dokonywanie uboju rytualnego, otwiera drogę do przeprowadzania tego typu uboju bez ograniczeń, także w celach czysto komercyjnych i wywozu za granicę.

Kontrolerzy stwierdzili brak danych na temat skali, zakresu i przeznaczenia uboju bez ogłuszania, zarówno, co do liczby przypadków, jak i zakładów, gdzie taki ubój prowadzono. Szczególne zasady tego uboju nie były określone w stosownych przepisach prawa krajowego. Ewidencja Inspekcji Weterynaryjnej nie wykazywała odrębnie uboju z ogłuszaniem i bez. Ministerstwo Rolnictwa, Główny Inspektorat Weterynarii ani GUS nie dysponowały danymi na temat ilości eksportowanego mięsa z uboju rytualnego ani nawet liczby zakładów stosujących taki ubój.

W celu zapewnienia dobrostanu zwierząt oraz zwiększenia nadzoru w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie zwierząt podczas transportu i uboju, Najwyższa Izba Kontroli wnosi do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o: objęcie regulacją uboju według szczególnych metod wymaganych przez obrzędy religijne z ograniczeniem do związków wyznaniowych zarejestrowanych w Polsce. Przepisy przedmiotowego rozporządzenia unijnego dają możliwość przyjęcia przepisów krajowych, które służą zapewnieniu szerszej ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania, m.in. w przypadku zwierząt poddawanych ubojowi według szczególnych metod wymaganych przez obrzędy religijne; wzmożenie działań mających na celu dostosowanie przepisów o ochronie zwierząt do rozporządzenia Rady Europy nr 1099/2009, w szczególności dot. przyznawania świadectw kwalifikacji dla osób biorących udział w uśmiercaniu i działaniach związanych z uśmiercaniem zwierząt;

NIK apeluje także do Głównego Lekarza Weterynarii o: zwiększenie nadzoru nad Inspekcją Weterynaryjną przede wszystkim w zakresie metodyki i zakresu kontroli ubojów zwierząt na terenie gospodarstw w celu pozyskania mięsa na użytek własny; Głównego Inspektora Transportu Drogowego o: ujednolicenie zakresów kontroli przedsiębiorców zajmujących się transportem zwierząt, w celu obligatoryjnej kontroli zagadnień dotyczących przestrzegania przepisów o ochronie zwierząt w transporcie; podjęcie współpracy z organizacjami społecznymi zajmującymi się ochroną zwierząt w celu skuteczniejszego egzekwowania przestrzegania przepisów o ochronie zwierząt w transporcie; rozważenie wystąpienia do Inspekcji Weterynaryjnej o udostępnienie systemu TRACES w celu planowania kontroli transportów zwierząt.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Insp. 2017-10-27 15:46:16
    Goresej bredni nie czytalem. Niby jak PLW ma nadzorowac ubój gospodarczy skoro chlop bije swiniaka o 3 rano w stofole po cichu. Skąd mamy o tym wiedziec - no chybz ze sasiad doniesie. Kiedy NIK pojnie ze IW nie jest organem dochodzrniowi - sledczym.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.123.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!