PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Polska żywność jest aktywnie promowana w Internecie

Polska żywność jest aktywnie promowana w Internecie Od lewej: Honorata Jarocka - analityk branży spożywczej z agencji Mintel, Michał Kleśnikow - dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych i Sektorowych Banku BGŻ BNP Paribas, Bartosz Urbaniak, członek Zarządu Banku BGŻ BNP Paribas i Aleksandra Myczkowska rzecznik prasowy Banku BGŻ BNP Paribas

Według raportu Banku BGŻ BNP Paribas, firmy z branży rolno-spożywczej w okresie 2010-2015 zwiększyły udział wydatków na promocję swoich produktów z 1,2 do 3,4 proc. kosztów całkowitych. Najpopularniejszymi kanałami promocji są: uczestnictwo w targach i obecność w Internecie.



Blisko 90 proc. ankietowanych firm planuje zwiększyć swoją aktywność promocyjną w sieci, szczególnie przy pomocy mediów społecznościowych – wynika z raportu „Promocja Żywności.pl” przygotowanego przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas. Raport został opracowany m.in. na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych wśród przedstawicieli firm z branży rolno-spożywczej.

 

Siła promocji w Internecie

Promocja staje się coraz ważniejszym elementem działalności polskiego sektora rolno-spożywczego. Jednym z najważniejszych kanałów promocji na rynku żywności, niezmiennie od lat,   pozostaje udział w targach, a na drugim miejscu ankietowani wskazali Internet, który jednocześnie jest najszybciej rozwijającym się medium wykorzystywanym w promocji. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych oraz serwisy takie jak Facebook czy Twitter stały się na przestrzeni ostatnich pięciu lat najpopularniejszymi formami internetowej promocji wyprzedzając tradycyjną reklamę w Internecie. Wynika to ze stosunkowo niskiego kosztu i możliwości szybkiego dotarcia do szerokiej grupy odbiorców. Szybkie tempo wzrostu odnotowują blogi, szczególnie o tematyce kulinarnej, które są atrakcyjnym kanałem promocji dla niektórych producentów i przetwórców żywności.

Trendy zmieniają się

– W analizowanym okresie zauważamy duże zmiany w podejściu do promocji w środkach masowego przekazu. Promocja w mediach tradycyjnych (telewizja, radio) staje się relatywnie  mniej popularna. Wraz z rozwojem technologii oraz zmianą struktury pokoleniowej konsumentów  ewoluują również kanały dotarcia do nich. Wzrost znaczenia niektórych form promocji jest rezultatem dynamicznie pojawiających się nowych trendów w Internecie. Nasze badanie potwierdza, że przedstawiciele firm z sektora rolno-spożywczego świetnie zdają sobie z tego sprawę – powiedział Michał Koleśnikow, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.   – Interesujące jest, że mimo rozwoju nowoczesnych form komunikacji, targi niezmiennie cieszą się dużą popularnością, zarówno wśród dużych przedsiębiorstw, jak i firm zatrudniających poniżej dziesięciu osób – dodał Michał Koleśnikow.

 

Instytucje rządowe też mogą pomóc

Dobre, bo polskie

Ponad 30 proc. ankietowanych potwierdziło, że podkreślanie polskości w przekazie marketingowym promującym produkty żywnościowe przekłada się na wzrost przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym. Jednak w przypadku sprzedaży swoich produktów za granicę ankietowani nie zauważają już takiej zależności.

Ponad 90 proc. respondentów zapytanych o plany na najbliższe lata, zamierza zwiększyć swoją sprzedaż na rynkach zagranicznych, a blisko 76 proc. planuje w ciągu najbliższych pięciu lat zwiększyć aktywność promocyjną na tych rynkach. Różnego rodzaju badania pokazują również rosnącą świadomość dotyczącą pochodzenia żywności i patriotyzm w tym zakresie wśród polskich konsumentów, co powoduje, że aż 76 proc. badanych przedsiębiorstw chce podkreślić polskie pochodzenie żywności w przekazie marketingowym.

Trend ten potwierdza również raport firmy Mintel, agencji badań rynku.  Pochodzenie produktów żywnościowych oraz ich składników ma coraz większy wpływ na decyzje zakupowe w Polsce. Wynika to z faktu, że konsumenci stają się bardziej wyedukowani i świadomi. W efekcie atrybuty takie jak autentyczność i prostota zyskują na znaczeniu i stają się synonimami „prawdziwej” żywności, tzn. pozbawionej składników postrzeganych, jako niekorzystne dla zdrowia, a także często niezrozumiałe i identyfikowane, jako zbędne.

– Podkreślanie polskiego pochodzenia produktów, bądź ich składników, to bardzo ważny instrument w walce o uwagę konsumenta. Potrzeby nabywców stają się coraz bardziej wysublimowane, a także rośnie zapotrzebowanie na żywność, która wyróżnia się nie tylko wysoką jakością, lecz również unikalnymi walorami odżywczymi i smakowymi. To także nawiązanie do idei „kupuj lokalne produkty", która ma na celu wspieranie lokalnej przedsiębiorczości. Aspekt środowiskowy jest dodatkowym atutem związanym z promowaniem lokalności i polskości z uwagi na kontekst generowanych „żywnościokilometrów” – powiedziała Honorata Jarocka, analityk branży spożywczej w Polsce z agencji badań rynku Mintel. – W rezultacie, akcent na polskość to nie tylko moda, to coraz mocniejszy i trwalszy kierunek, w którym podążają polscy producenci. Podkreślanie atrybutów produktowych w postaci tradycyjnych metod produkcji, znanych z dzieciństwa smaków, jak również polskich składników to obecnie jedna z bardziej pożądanych strategii na rynku, nie tylko z uwagi na rosnącą konkurencję, ale co ważniejsze, z uwagi na potrzeby konsumentów – dodała Honorata Jarocka.

Czynnik patriotyczny jest szczególnie ważnym atrybutem dla konsumentów dojrzałych, co potwierdzają wyniki badań firmy Mintel m.in. w kategorii serów, mięsa i ryb, piwa, soków i napojów, a także mleka i napojów mlecznych. Starsi konsumenci wydają się być bardziej przywiązani do tradycji, ceniąc sobie takie atuty jak prostota, naturalność i autentyczność. W dużej mierze poszukują oni żywności niskoprzetworzonej, nawiązującej do lokalnych i regionalnych korzeni kulinarnych. Bardziej naturalne jest dla nich, aby swoimi wyborami wspierać rodzimą gospodarkę, stąd są oni w szczególny sposób zaangażowani w rozwój lokalnych i regionalnych przedsięwzięć.

– Jesteśmy liderem w obsłudze klientów z sektora rolno-spożywczego z najbardziej kompleksową ofertą produktów i usług dla tej grupy. Posiadamy wieloletnie doświadczenie i wiedzę, co zobowiązuje nas do dzielenia się nią z naszymi klientami. Uważnie słuchamy ich głosów i potrzeb, a w odpowiedzi na nie już po raz jedenasty tworzymy ważne miejsce do dyskusji na temat wyzwań stojących przed tym sektorem – powiedział Bartosz Urbaniak,   członek Zarządu Banku BGŻ BNP Paribas odpowiedzialny za obszar MŚP i Agro.

 

Badania ankietowe w formie pogłębionych wywiadów zostały przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2016 r. wśród przedstawicieli firm z branży rolno-spożywczej, będących klientami Banku BGŻ BNP Paribas. Kwestionariusz ankiety koncentrował się głównie wokół kwestii doboru kanałów promocji, atrybutów polskości wykorzystywanych w promocji żywności, a także kreowania przekazu marketingowego na rynku żywności.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.102.236
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!