PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Polski rolnik ubankowiony

Polski rolnik ubankowiony Od lewej Marcin Chrobot, prezes Martin&Jacob, Maciej Piskorski, , dyrektor Departamentu Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas oraz Izabela Tworzydło, ekspert ds. relacji z mediami w Banku BGŻ BNP Paribas (Fot JK)

Rolnicy coraz częściej korzystają z produktów bankowych, wynika z badań firmy Martin&Jacob przygotowanych na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas.



Badanie Agribus przeprowadzono techniką CAPI (bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo) w listopadzie i grudniu 2016 r. na próbie 1006 gospodarstw powyżej 15 hektarów.

Dotyczyło ono prócz szeroko pojętej tematyki związanej z bankowością również m.in. sytuacji materialnej gospodarstw domowych, zagrożeń związanych z działalnością rolnicza, stanem finansowym gospodarstwa domowego i korzystaniem przez rolników z Internetu.

Przeważa optymizm

51 proc. rolników pozytywnie ocenia swoją sytuację finansową, podczas gdy dwa lata wcześniej ta grupa wynosiła 57 proc. Wraz ze wzrostem areału gospodarstwa (ponad 100 ha) rośnie poziom zadowolenia rolników (ponad 70 proc.) Niemal, co trzeci rolnik zapytany o przewidywaną sytuację materialną gospodarstwa na najbliższy rok (2017), widzi ją raczej pozytywnie, podobnie jak dwa lata temu. Z tą opinią zgadzają się respondenci bez względu na wielkość posiadanego gospodarstwa, pomimo że od trzech lat obniża się poziom dochodowości z produkcji rolnej.

Gospodarstwo rolne daje zatrudnienie małżonkom rolników (70 proc.), a także dzieciom (34 proc.). Najbardziej rodzinny charakter mają gospodarstwa zajmujące się produkcją mleka. Im większe gospodarstwa, tym właściciele zatrudniają więcej pracowników najemnych. Rolnicy określają swój stan finansów, jako dobry. 67 proc. z nich może zaspokajać bieżące potrzeby, a 20 proc. jest w stanie przeznaczyć środki na inwestycje, zaś 6 proc. deklaruje posiadanie nadwyżki finansowej. Warto zwrócić uwagę, że ponad połowa rolników, dla których mleko jest dominującym profilem produkcji, nabywa dobra luksusowe i gromadzi oszczędności. W gorszej sytuacji są producenci mięsa i rolnicy zajmujący się produkcją roślinna i mieszaną. Blisko 40 proc. polskich rolników posiadających powyżej 15 ha odkłada dodatkowe środki na emeryturę. Najchętniej inwestują w ziemię (42 proc.) oraz w rozwój gospodarstwa (33 proc.).

Szanse i zagrożenia

Blisko 60 proc. badanych uważa polskie rolnictwo za konkurencyjne wobec rynku unijnego, podczas gdy w 2014 r. tego zdania było tylko 47 proc. ankietowanych. Więcej niż w 2014 r. rolników uważa też, że polscy rolnicy potrafią dobrze gospodarować, więcej też widzi zagrożenie w wykupie ziemi przez cudzoziemców. Rozwój rolnictwa upatrują w nowych rynkach zbytu oraz w ekologicznym (27 proc.), zaś gospodarstwa, które nie zostały zmodernizowane, zdaniem badanych będą musiały zakończyć działalność – taką opinię ma, co czwarty ankietowany. Ponad połowa badanych obawia się niskiej ceny sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwie, a 28 proc. jest zaniepokojonych brakiem nowych rynków zbytu i możliwości sprzedaży płodów rolnych.

Rozwój gospodarstw poprzez łączenie nie spotyka się z aprobatą zbyt wielu rolników. Co czwarty z nich jest przeciwnikiem tego rozwiązania, jednak 31 proc. uważa łączenie gospodarstw za dobry pomysł mimo obaw z tym związanych. Negatywne odczucia wyrażają głównie przedstawiciele mniejszych gospodarstw, co można interpretować, jako obawę o ich własną przyszłość.

Z badania wynika również, że trzoda chlewna jest uznawana za najbardziej zagrożony sektor (24 proc. wskazań) i zdaniem ankietowanych to głównie te gospodarstwa powinny się łączyć ze sobą w celu zwiększenia szansy na przetrwanie.

Rolnik a bank

Jak pokazują wyniki badania, podejście rolników do produktów bankowych w ostatnich latach się zmienia. Obecnie częściej sięgają po produkty kredytowe.

Z kredytu w rachunku bieżącym w 2016 r. korzystało 43 proc z ankietowanych rolników, wobec 30 proc. rok wcześniej. Warto zauważyć, że rolnicy mają bardziej złożone potrzeby finansowe niż statystyczny Polak, co jest efektem prowadzonej działalności rolniczej. Częściej też korzystają z usług bankowych.

 – Już od 9 lat firma Martin & Jacob bada dla nas polskie gospodarstwa rolne. Widzimy, jak zmieniają się potrzeby rolników, w tym również oczekiwania wobec banków. Przedsiębiorcy rolni są coraz bardziej wymagającymi konsumentami, którzy sięgają po różnorodne produkty finansowe. Nie boją się zmian i są otwarci na nowe trendy, gotowi do wejścia na nowe rynki i branże, a jednocześnie mają bardzo racjonalne podejście do podejmowanych inwestycji – powiedział Maciej Piskorski, dyrektor Dep. Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas.

– To badanie oraz wiele innych analiz pozwala nam elastycznie reagować na rosnące wymagania klientów i tworzyć dla nich najbardziej kompleksową ofertę na rynku bankowym – dodał Maciej Piskorski.

– Najnowsze badanie Agribus pokazuje, że rolnik to klient, który stanowi spore wyzwanie dla banków działających w obszarze Agro. Niewątpliwie wpływ na to ma coraz większy zakres i częstotliwość wykorzystywania Internetu. Możliwość wymiany opinii na forach internetowych to dla nieco ponad 30 proc. badanych rolników najbardziej przydatna forma przekazywania informacji. Portfel produktów bankowych, z których korzystają jest imponujący, a od doradcy bankowego oczekują profesjonalnego przygotowania i znajomości branży rolnej – powiedział Marcin Chrobot, prezes Martin&Jacob.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • fornal 2017-02-10 08:20:10
    Nowoczesne niewolnictwo, Parobekbank
  • z.. 2017-02-09 22:05:56
    A ja sobie myślę, ze każdy bank to piramida finansowa...jak to gruchnie to będzie wielkie bum.
    A mnie dlaczego nikt nie pytał. Nie chce mi się pisać na poważne tematy, posadzili mnie na grzędzie z innymi tak jak "ankieterom" wygodniej....a ja mam inaczej.
  • parabank 2017-02-09 18:42:32
    Poprawny tytuł "Polski rolnik udupiony".
  • Marecki 2017-02-09 17:11:21
    Rolnik ubankowiony = rolnik udupiony.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.83.221
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!