PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Producenci zbóż: Jemy coraz mniej chleba

Producenci zbóż: Jemy coraz mniej chleba

Polacy jedzą coraz mniej chleba i w dodatku często wybierają pieczywo słabej jakości. Tymczasem nasz kraj jest znaczącym w UE producentem zbóż i kasz - mówił na konferencji prasowej prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych Stanisław Kacperczyk.



W ostatnich latach spada spożycie pieczywa i produktów zbożowych. W 2000 roku w gospodarstwach domowych na osobę miesięcznie przypadało 6,6 kg pieczywa, w 2012 r. było to ok. 4,35 kg. Zmniejszyła się także konsumpcja kasz, ryżu i płatków, a makaronów zjadamy tyle, co 10 lat wcześniej. W ocenie Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w 2013 r. spadek spożycia pieczywa został zahamowany i utrzyma się ono na poziomie ubiegłego roku tj. ok. 52 kg rocznie na osobę.

Branża zbożowa jest zaniepokojona taką tendencją, chce więc zachęcać do sięgania po chleb i to głównie pełnoziarnisty. Jedzenie takich produktów zalecają też dietetycy wskazując, że spożywanie pełnych ziaren chroni przed chorobami krążenia, cukrzycą czy tyciem. Produkty pełnoziarniste zawierają błonnik, składniki mineralne, witaminy z grupy B, kwas foliowy.

Związek chce promować spożycie zbóż, gdyż istotna dla branży jest stabilizacja rynku i zbyt ziarna - zaznaczył Kacperczyk. Podkreślił, że w tym roku ceny zbóż znacznie spadły w stosunku do poprzedniego, natomiast cena mąki w sklepach - wzrosła.

- Chcemy kształtować konsumpcję pieczywa i produktów z całego ziarna - powiedział prezes. Dodał, że jest to szczególnie ważne, gdyż wiele pieczywa importowane jest do naszego kraju w formie mrożonej, m.in. z Chin.

Jak zauważył, wiele osób narzeka na złą jakość pieczywa, niektórzy skarżą się na wysokie ceny. Jednocześnie coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na rodzaj spożywanego pieczywa i poszukuje produktów "zdrowych", robionych z pełnego ziarna, na zakwasie, bez sztucznych dodatków, konserwantów i barwników.

Poinformował, że Związek promuje spożywanie takiego ziarna. Jest to możliwe dzięki funduszom promocji ziarna zbóż i przetworów zbożowych, który powstaje ze składek pobieranych od producentów ze sprzedaży zbóż. Fundusz ten gromadzi ok. 4 mln zł rocznie.

- W Polsce nie zabraknie rodzimego, dobrej jakości ziarna na chleb - zapewnił Kacperczyk. Dodał, że w polskiej tradycji jest dzielenie się chlebem, jest on symbolem dobrobytu i bezpieczeństwa.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Żubr 2013-12-05 17:33:04
    Na pewno nie jemy mniej chleba. Parę lat temu była na gminę jedna dwie piekarnie. Dziś jest kilka i wszystkie mają zyski. Na pewno są przy dzisiejszej technice wypiec parę setek szt chleba więcej niż stare tradycyjne piekarnie za 8 godz pracy.Niech nie dodają ulepszaczy tylko więcej mąki i chleb będzie o niebo smaczniejszy.
  • Mika 2013-12-05 16:23:13
    Może gdyby producenci chleba byli zobowiązani podawać na etykiecie zawartość procentową mąki (jak to jest na wędlinach), to konsument wybierałby świadomie "lepszy" wyrób - bez dodatku gipsu, polepszaczy, spulchniaczy itp.
  • jarki 2013-12-05 12:39:07
    ciekawe dlaczego ''wybierają pieczywo słabej jakości''?
    swoją drogą pieczywo z tych najlepszych piekarni to jak wędlina z tych cudownych zakładów smakuje jak ta folia w której jest zapakowany
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.156.76.187
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!