PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

UE: Dalszy wzrost rolno-spożywczego handlu zagranicznego

UE: Dalszy wzrost rolno-spożywczego handlu zagranicznego Fot. Shutterstock

Wartość unijnego eksportu rolno-spożywczego w październiku 2017 r. utrzymała się na poziomie 12,3 mld euro.



Unijny przywóz rolno-spożywczy wzrósł do miesięcznej wartości 9,6 mld euro, miesięczne saldo handlowe pozostało na tym samym poziomie, co rok temu, czyli z nadwyżką w wysokości 2,7 mld euro.

Najwyższe wzrosty miesięcznych wartości eksportu (październik 2017 w porównaniu do października 2016, w mln euro odnotowano w przypadku USA (+172), Chin (+112), Rosji (+91) i Japonii (+68).

Miesięczny eksport spadł: do Algierii (-75), Arabii Saudyjskiej (-55), Wietnamu (-54), Korei (-33) i Wenezueli (-30).

Według sektorów najwyższy wzrost eksportu (w milionach euro) osiągnięto w przypadku wina (+115), żywności dla niemowląt (+102) i cukru (+102). Spadł też eksport pszenicy (-75), podobnie jak eksport wieprzowiny (-33).

Wartość importu produktów rolno-spożywczych z października 2017 r. w porównaniu do października 2016 r. wzrosła najbardziej w przypadku importu do UE: z Brazylii i Ukrainy oraz w mniejszym stopniu z USA. Najbardziej spadły przywozy z Paragwaju i Malezji.

W okresie ostatnich 12 miesięcy znaczne wzrósł import nasion oleistych i zbóż (innych niż pszenica i ryż), import ziarna kakaowego najbardziej zmalał pod względem wartości. Wzrósł eksport win i produktów mleczarskich, a spadł zbóż w. Do października 2017 r. eksport produktów rolno-spożywczych w UE osiągnął wartość 137,4 mld euro, co odpowiada trwałemu wzrostowi o 5,6 proc. pod względem wartości w tym samym okresie przed rokiem.

Znaczące wzrosty wartości rocznej osiągnięto w eksporcie artykułów rolno-spożywczych do USA (+1,5 mld euro, + 7 proc.), Rosji (+0,9 mld euro, + 16 proc.) oraz kilku rynkach azjatyckich: Chinach (+0,7 mld euro, + 6,5 proc.), Japonii (+0,7 mld euro, + 13proc.) i Korei (+0,5 mld euro, + 21 proc.). Kolejne roczne wzrosty odnotowano w eksporcie produktów rolno-spożywczych do Szwajcarii (+0,3 mld euro, +5 proc.) i Hongkongu (+0,3 mld euro, + 9 proc.).

Roczne wartości eksportu pozostają na niskim poziomie w przypadku krajów Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, w szczególności Arabii Saudyjskiej (-0,5 mld euro, -11 proc.), Egiptu (-0,4 mld euro, -24 proc.), Algierii (-0,3 mld euro, -10 proc.) i Maroku (-0,2 mld euro, -11 proc.). Eksport rolno-spożywczy do Wietnamu, Libii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w również spadł ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Bardzo dobre wyniki eksportowe w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy osiągnęły: wino (+1,2 mld euro, + 11,5 proc.), mleko w proszku (+ 872 mln euro, + 25 proc.) i żywność dla niemowląt (847 mln euro, +13 proc.).

Wyniki eksportowe w ujęciu rocznym również znacznie wzrosły o około 600 mln euro w przypadku napojów spirytusowych i likierów, a także w odniesieniu do karmy dla zwierząt domowych.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy eksport do Stanów Zjednoczonych wzrósł jeszcze bardziej, jednak w ujęciu względnym eksport do Rosji i Kanady wykazał znacznie bardziej dynamiczny rozwój.

Z drugiej strony eksport pszenicy i innych zbóż odnotował największy spadek wartości w ujęciu rocznym (odpowiednio 1,8 mld euro, -31 proc. i -0,4 mld euro, -18 proc.). Tylko dwie inne kategorie odnotowały znaczne straty (około 0,1 mld euro) w wartościach eksportowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy: świeże, schłodzone i suszone warzywa oraz słód.

Wzrost importu unijnych produktów rolno-spożywczych, był wolniejszy niż eksportu. Import produktów rolno-spożywczych z krajów trzecich w okresie 12 miesięcy od października 2016 r. do października 2017 r. wyniósł prawie 118 mld euro, tj. o 5,4 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu. Niemniej jednak, dzięki lepszym wynikom eksportowym w okresie 12 miesięcy, nadwyżka eksportowa wynosi obecnie 19,4 mld euro (+1,1 mld euro, + 6 proc.). Główne źródła unijnego importu rolno-spożywczego w ciągu ostatnich 12 miesięcy to Brazylia (11,7 mld euro), USA (11,4 mld euro), Argentyna (5,8 mld euro), a następnie Ukraina Chiny, Indonezja, Szwajcaria i Turcja, z których każda odpowiada za od 4,5 do 5,4 mld euro wartości importu.

W ujęciu rok do roku obniżyła się wartość importu rolno-spożywczego z dwóch najważniejszych latynoamerykańskich źródeł importu. Import z Brazylii (491 mln euro lub – 4 proc.) zmniejszył się najbardziej, natomiast Argentyna ograniczyła obniżenie wartości eksportu do UE do około 80 mln euro (-1 proc.). Inni kluczowi partnerzy również doświadczyli redukcji zarówno w kategoriach bezwzględnych, jak i względnych, w szczególności Ghana (-240 mln euro), Turcja (118 mln euro), Rosji i Tajlandii.

Z drugiej strony, wartość importu z Indonezji i Ukrainy wzrosła najbardziej (+1,2 mld euro, odpowiednio + 29 proc. i + 1,1 mld euro, + 27 proc.). W okresie 12 miesięcy wartość importu produktów rolno-spożywczych w UE wzrosła również w przypadku Australii, Indii, Kolumbii, Wietnamu, Maroka i Chin.

Patrząc na poszczególne kategorie produktów, najwyższy wzrost wartości importu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy odnotowano dla oleju palmowego (+1,2 mld euro, + 22 proc.), nasion oleistych innych niż soja (836 mln euro, + 25 proc.), kwasów tłuszczowych ( 833 mln euro, +54 proc.), niepalonej kawy i herbaty (824 mln euro,+ 11 proc.)

Jednak wartości importu zmniejszyła się w szczególności w przypadku kakaowca (o 380 mln euro, -8 proc.), soi (o 214 mln euro, -4 proc.) i przetworów mięsnych (o 182 mln euro -9 proc.). 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.15.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!