PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

UE: Eksport i import rolno-spożywczy

UE: Eksport i import rolno-spożywczy Wartość unijnego eksportu rolno-spożywczego w styczniu 2016 r. wyniosła 9,3 mld euro. Fot. pixabay

Wartość unijnego eksportu rolno-spożywczego w styczniu 2016 r. wyniosła 9,3 mld euro, czyli mniej niż w rekordowym grudniu 2015 r.



Najbardziej wzrósł eksport do USA, Chin, Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu łącznie z i Iranem. Największe spadki dotyczyły eksportu do Hong Kongu, Algierii, Korei i Rosji.

Największy miesięczny wzrost wartości eksportu zanotowano w przypadku wieprzowiny, warzyw i mięsa klasyfikowanego, jako podroby i inne mięsa.

Miesięczne wartości eksportu w styczniu 2016 r. w porównaniu do grudnia 2015 r. najbardziej spadły w przypadku skór – 96 mln euro, oraz cukru i mleka w proszku.

W styczniu 2016 r. w porównaniu ze styczniem 2015 r. wartość importu rolno-spożywczego spadła z 9,3 mld euro do 9,2 mld euro.

Najbardziej zredukowany został przywóz z Kanady i Brazylii, podczas gdy najsilniej wzrósł z Ukrainy i USA.

W okresie od lutego 2015 r. do stycznia 2016 r. nadwyżka eksportu rolno-spożywczego UE wyniosła około 16 mld euro. W tym czasie największe zyski zostały osiągnięte z eksportu do USA wzrost o 18 proc., Chin wzrost o 39 proc. i Arabii Saudyjskiej o 35 proc. Wartość wywozu do Turcji, Szwajcarii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Australii, kanady, Izraela i Egiptu w ciągu 12 miesięcy wzrosła o ponad 200 mln euro. W tym samym czasie eksport do Rosji zmniejszył się do 5,5 mld euro wobec 8,6 mld (od lutego 2014 r. do stycznia 2015 r.).

W okresie od lutego 2015 do stycznia 2016 r. wzrosła wartość eksportu pszenicy o 1,1 mld euro, albo 57 proc., wina o 836 mln euro, albo 9 proc., wódek i likierów o 637 mln euro, albo 7 proc., piwa o 519 mln euro, albo 18 proc. jak również żywych zwierząt o 486 mln euro, czyli o 25 proc.

Mniejszy był w tym okresie eksport mleka w proszku - spadek o 805 mln euro, czyli o 16 proc., świeżych owoców spadek o 299 mln euro, czyli o 11 proc. oraz cukru (-17 proc.), nasion soi (-11 proc.) i sera (-2 proc.).

W imporcie rolno-spożywczym UE w okresie od lutego 2015 do stycznia 2016 r. nastąpił wzrost przywozów w porównaniu z okresem od lutego 2014 do stycznia 2015 r. z USA o 1,6 mld euro, albo 16 proc., Turcji o 791 mln euro, albo 19 proc., Argentyny o 540 mln euro albo 10 proc., Chin o 503 mln euro, albo 11 proc., Tunezji o 453 mln euro, albo o 135 proc., Wietnamu o 312 mln euro, albo 16 proc., na Ukrainę o 291 mln euro, albo 8 proc., i do Kolumbii oraz Peru.

Z drugiej strony spadł przywóz z Kanady o 217 mln euro, albo 9 proc. i Indonezji o 214 mln euro, albo 5 proc.

Wartość importowanego w tym czasie do UE oleju palmowego spadła o 452 mln euro, albo 8 proc., soi o 436 mln euro, albo 8 proc., makuchów o 341 mln euro, albo 4 proc., a także zbóż innych niż pszenica oraz ryżu i cukru.

Zanotowano za to wzrost importu niepalonej kawy o 727 mln ton, albo 10 proc. oraz nasion oleistych (z wyjątkiem soi), pszenicy i ryżu, a także owoców tropikalnych, orzechów i przypraw o 2,7 mld euro, albo o 26 proc., owoców i przetworów roślinnych o 721 mln euro, albo o 23 proc., świeżych owoców o 447 mln euro, albo o 8,3 proc., świeżych warzyw o 361 mln euro albo 9,2 proc., tytoniu o 241 mln euro, albo 10 proc. Największy wzrost importu ze 170 do 699 mln euro dotyczył oliwek.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.40.41
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!