PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ukraiński rynek mleka

Ukraiński rynek mleka Jakość mleka produkowanego na Ukrainie jest znacznie gorsza niż w Polsce. Fot. Fotolia

Autor: JK /Bank BGŻ BNP Paribas

Dodano: 12-11-2015 12:32

Tagi:

Według analityków Banku BGŻ BNP Paribas, wielkość produkcji mleka na Ukrainie jest na zbliżonym poziomie do Polski, jednak jego jakość jest znacznie gorsza.



W połączeniu z rozdrobioną strukturą produkcji stanowi to największy problem rynku i uniemożliwia pełne wykorzystanie potencjału, gdyż tylko około 40-50 proc. z wytwarzanego mleka trafia do dalszego przetwórstwa.

Według danych Państwowej Służby Statystycznej Ukrainy (PSSU), produkcja mleka na Ukrainie w 2014 r. zmniejszyła się o 3,1 proc. i wyniosła 11,1 mln t. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. odnotowano jej dalszy spadek o 5,1 proc. (rok do roku) do 8,4 mln t. Zmniejszającej się produkcji towarzyszy spadek pogłowia krów, które wg stanu na 1 października 2015 r. wyniosło 2,25 mln sztuk, tj. o 7,9 proc. mniej niż przed rokiem. Według raportu USDA, około 80 proc. ukraińskiej produkcji mleka pochodzi z małych gospodarstw i jest bardzo niskiej, jakości. Reszta produkcji odbywa się w farmach przemysłowych, gdzie jakość mleka jest lepsza, jednak zaledwie ok. 200 mln t produkowanych jest w klasie extra.

Z uwagi na zamknięcie rynku rosyjskiego oraz pogorszenie sytuacji dochodowej ludności, produkcja przetworów mleczarskich na Ukrainie wykazuje tendencję spadkową. Według danych PSSU w pierwszych dziewięciu miesiącach br. wyprodukowano 738 tys. t mleka przetworzonego (o 10 proc. mniej rok do roku), 78 tys. t masła (o 14 proc. mniej), 49 tys. t serów niedojrzewających (o 13 proc. mniej), 95 tys. t serów o wysokiej zawartości tłuszczu (o 1 proc. mniej) oraz 327 tys. t jogurtów, napojów fermentowanych i śmietany (o 10 proc. mniej).

Pomimo wyraźnego wzrostu cen wyrobów mleczarskich w 2015 r., wyrażonych w hrywnie, ze względu na znaczącą dewaluację, ceny wszystkich artykułów mleczarskich wyrażone w złotych odnotowywały spadek.

Potanienie ukraińskich produktów mleczarskich dla zagranicznych odbiorców, spowodowało, że mimo zamknięcia rynku rosyjskiego, (na który w I półroczu 2014 r. trafiło blisko 1/3 wolumenu eksportu), ich eksport w I półroczu 2015 r. był jedynie o 4 proc. (rok do roku) i wyniósł 74 tys. t. Nastąpiły znaczące zmiany w strukturze towarowej i geograficznej. Zmniejszony o 22 tys. t wywóz do Rosji, po części został zrekompensowany znaczącym wzrostem eksportu do Bangladeszu, Gruzji, Turkmenistanu, Egiptu, Pakistanu i Uzbekistanu. Wywóz serów, których głównym odbiorcą była Rosja w I półroczu br., zmniejszył się o 81 proc. do 3,1 tys. t. Zwiększył się natomiast eksport odtłuszczonego mleka w proszku (o 12 proc. do 20,2 tys. t) oraz masła (o 169 proc. do 6,0 tys. t). Eksport produktów mleczarskich do Polski stanowił zaledwie 2,6 proc. wolumenu wywiezionych produktów.

W październiku br. Ukraina uzyskała zgodę na eksport produktów mleczarskich do Chin, a od 2016 r. 10 największy mleczarni będzie prawdopodobnie miało możliwość sprzedaży swoich produktów na rynek unijny. W związku z tym, przy stabilizacji sytuacji politycznej należy spodziewać się wzrostu eksportu produktów mleczarskich z Ukrainy.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.2.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!