W roku 2012 kraje UE wyeksportowały łącznie ponad 3,3 mln produktów sektora wieprzowego. To o ponad 530 tys. t więcej niż w roku 2010. Do tego wzrostu w największej mierze przyczyniła się większa o 24 proc. (274 tys. t) ilość wyeksportowanej mrożonej wieprzowiny oraz większa również o 24 proc. (205 tys. t) ilość wyeksportowanych podrobów wieprzowych.

Jeśli chodzi o kierunki eksportu unijnej wieprzowiny i produktów wieprzowych, to w ubiegłym roku na zdecydowanego lidera wyszły kraje Azji Wschodniej. Aż 43 proc. sprzedaży trafiało do czterech krajów regionu - do Hongkongu (541 tys. t), do Chin (396 tys. t), do Japonii (264 tys. t) oraz do Korei Pd. (208 tys. t).

Drugim bardzo ważnym kierunkiem eksportu z UE są kraje WNP. Do zaledwie trzech krajów tego regionu - Rosji, Ukrainy i Białorusi - trafia 34 proc. sprzedaży poza UE. Kraje te nie zwiększają jednak swoich zakupów w takim tempie jak kraje azjatyckie.


Dwaj najwięksi eksporterzy, Niemcy i Dania, rośli nieco wolniej niż rynek, bo odpowiednio o 18 i 11 proc. Ciekawy jest za to przypadek Irlandii, która zwiększyła sprzedaż o 84 proc. Eksport z Polski rósł dokładnie w takim samym tempie jak przeciętnie dla całej UE-27, czyli o 19 proc.