PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rolnicy chcą przystępować do systemu jakości

Rolnicy wiedzą, że objęcie produkcji systemem jakości, oznacza ich wiarygodność, a także gwarantuje im stałych odbiorców - mówili uczestnicy debaty "Jakość żywności gwarantowana systemami QAFP i QMP".



Prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Wiesław Różański ocenił, dzięki kampaniom medialnym klient w Polsce zaczyna coraz lepiej orientować się w wyrobach objętych systemami jakości. Ich rozpoznawalność wynosi ponad 10 proc. Dla porównania, w krajach, w których istnieją one od 18-20 lat, rozpoznawalność jest na poziomie 60-80 proc.

Zgodnie z systemem QAFP produkowane jest na razie surowe mięso oraz kilka produktów wędliniarskich. O wejście do niego ubiegają się też producenci chleba. System ten został opracowany z inicjatywy Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI), zrzeszającej przedsiębiorstwa z branży mięsnej. Znak ten ma przede wszystkim gwarantować wysoką jakość produktów.

Do systemu QAFP chcą przystąpić m.in. Zakłady Mięsne "SKIBA". Specjalistka ds. kontroli jakości w tym zakładzie Aneta Chamier-Ciemińska podkreśliła, że firma chce certyfikować wyroby gotowe. - Nie mieliśmy problemów, by dostosować się do wymogów systemu. Chcemy, by również hodowcy go wdrażali i w ten sposób dostarczali lepszy surowiec do ubojni - zaznaczyła.

Różański pytany, czy rolnicy są przekonani do systemu QAFP, powiedział, że edukacja rolników w tym zakresie nie jest łatwa. Jak mówił, trzeba pokazać rolnikom, że nakładanie rygorów na ich produkcję się opłaca. - Rolnicy wiedzą jednak, że to jest ich przyszłość, chcą mieć na tych produktach więcej zysku niż na innych, które trafiają na rynek - powiedział. Poinformował, że przeszkolonych w zakresie systemu jest kilkuset rolników.

Według prezesa Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, system QAFP, który istnieje od 18 lat w Austrii, daje rolnikom szanse na utrzymanie hodowli na dobrym poziomie. Rolnicy mają zagwarantowany stały odbiór surowca przez zakłady mięsne. Jeśli firma taka odniesie sukces, to rolnik również będzie uczestniczył w tym sukcesie - podkreślił. Wyjaśnił, że rolnicy zdają sobie sprawę, że bycie w tym systemie oznacza ich wiarygodność.

Doradca prezesa zarządu Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa RP, Maciej Mielczarski zapowiedział, że również branża piekarska chce przystąpić do tego systemu. Poinformował, że w Polsce istnieje ok. 9 tys. zakładów piekarniczych. - Po analizie całego systemu i naszych możliwości doszliśmy do wniosku, że jest on dobry, a my jesteśmy przygotowani do oznakowania wyrobów znakiem QAFP - powiedział.

Mielczarski ocenił, że ten system jest przejrzysty i rzetelny. - Nadanie certyfikatu odbywa się u producenta przez niezależną firmę - podkreślił. Poinformował, że stowarzyszenie wspólnie z Akademią Rolniczą w Krakowie opracowało wymagania, jakie muszą spełnić producenci pieczywa w tym zakresie. - Zaostrzyliśmy kryteria wejścia do systemu, bo chcemy by nasz produkt z tym znakiem był wysokiej jakości - powiedział.

Mielczarski zwrócił uwagę, że obecnie sprzedawcy pieczywa chwalą się, że mają chleb na zakwasie, a często jest to nieprawda. Wyraził nadzieję, że spośród 9 tys. zakładów piekarniczych wiele przystąpi do systemu.

Zdaniem Mielczarskiego w ciągu 25 lat spożycie pieczywa spadło o połowę. Obecnie przeciętny Polak zjada rocznie 50 kg wyrobów piekarskich, wcześniej było to ponad 90 kg. To wynik - według niego - nowych stylów żywienia. - To powoduje bankructwa piekarni. Szacuje się, że w tym roku upadnie ok. 300 piekarni - powiedział.

Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Andrzej Faliński pytany, dlaczego handel nie chce produktów z QAFP, powiedział: - To nie jest prawda. Handel występuje w roli "chłopca do bicia", bo musi sprzedać wszystko.

Faliński zwrócił uwagę, że handel ma specyficzne podejście do jakości. - Handel podchodzi do tego ostrożnie, ale jeśli widzi zainteresowanie klienta, możliwość zwiększenia sprzedaży, zróżnicowania asortymentu, to to robi - dodał.

O tym, czy opłaca się produkować żywność wysokiej jakości, czy konsumenci chętnie ją kupują i na ile takimi produktami zainteresowany jest handel, eksperci rozmawiają podczas piątkowej debaty w Polskiej Agencji Prasowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Witek 2014-02-19 16:46:00
    A co Pan powie Panie Różański nt. naszej wieprzowiny ze znakiem QAFP i pomorem afrykańskim?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.118.107
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!