Jak stwierdził minister Sawicki, akcja promocyjna dotycząca szeroko pojętego wypoczynku na wsi prowadzona jest z Ministerstwem Sportu i Turystyki, Polska Organizacją Turystyczną.

Tomasz Jędrzejczak wiceminister w Ministerstwie Sportu i Turystyki powiedział, że coraz bardziej preferujemy krótszy wypoczynek trwający 2, 3, 4 dni.

 Działalność agroturystyczną prowadzi w Polsce ponad 8 tys. gospodarstw rolnych, w których jest 84,5 tys. miejsc noclegowych. Najczęściej odwiedzanymi rejonami to Karpaty i Pojezierze Mazurskie. Prawie 40 proc. gospodarstw agroturystycznych znajduje się w województwach małopolskim, podkarpackim i warmińsko-mazurskim. Najmniej kwater agroturystycznych jest w województwach: łódzkim, opolskim i lubuskim.

Działalność agroturystycznej coraz częściej towarzyszą propozycje zagospodarowania wolnego czasu turystów często poprzez możliwość podjęcia prób wykonywania czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, a egzotycznych dla mieszkańca miasta. Prócz tego coraz powszechniejsza jest turystyka wiejska, do której zaczynają przygotowywać się hotele nawet czterogwiazdkowe powstające w przysłowiowym szczerym polu.

Dzieje się tak, ponieważ inwestycje w drogi i lotniska sprawiają, że można przemieszczać się szybciej, a przez różne zakątki stają się łatwiej dostępne.

Potencjał rozwoju turystyki wiejskiej jest bardzo duży. Jednak nadal liczba turystów tylko przejeżdżających przez Polskę jest znacznie większa niż tych, którzy zatrzymują się na dzień lub dłużej.

Turystyka wiejska łączy to, co najlepsze w Polsce: gościnność, czyste powietrze, piękno przyrody i smaczną, zdrową żywność.

W 2104 r. z noclegów w pokojach gościnnych i kwaterach agroturystycznych skorzystało 612,5 tys. turystów, z których 7 proc. stanowili turyści przede wszystkim z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Pokoje gościnne i kwatery agroturystyczne są w dużej mierze obiektami sezonowymi, dlatego, że najwięcej turystów nocowało w nich w lipcu i sierpniu.

Według prezesa Rafała Szmytke, rozpoczęła się ścisła współpraca między POT i MRiRW. Prowadzimy wspólnie kilkadziesiąt akcji w kraju i zagranicą. Na początku maja zostało zawarte porozumienie. Celem jego jest skonsolidowanie działań. Poza działaniami typowo marketingowymi typu podróże studyjne, imprezy plenerowe, czy targowe. Postawiliśmy też na promocję internetową turystyki wiejskiej. Na narodowym portalu turystycznym z prawie 20 mln użytkowników jest zakładka z hitami turystyki wiejskiej. Będzie ona wykorzystywana wraz z MRiRW do promocji odpoczynku na wsi. Powstał już klaster „Polskie szlaki kulinarne”, a powstać ma też  klaster „Turystyka wiejska”.