Kupię, sprzedam, zamienię – tymi trzema wyrazami można określić tematykę najczęściej odwiedzanych stron rolniczych. Dlaczego najczęściej odwiedzanych? Cały czas każdy coś kupuje lub sprzedaje – samochód, ciągnik, płody rolne. Istnieje kilkanaście polskich serwisów, na których każdy rolnik może zamieścić własne ogłoszenie dotyczące kupna lub sprzedaży. Jednak spośród tej dość licznej grupy tylko kilka może pochwalić się naprawdę dużą popularnością i zaufaniem wśród internautów (patrz ramka).

Przykładem fachowej strony jest serwis internetowy „Giełda Rolna” (www.gieldarolna.pl). Oprócz bardzo bogatej bazy ogłoszeń zwiedzający stronę znajdą również bazę firm i forum tematyczne dla zainteresowanych rolnictwem. Największą popularnością cieszą się oczywiście ogłoszenia. „Średnio dziennie przybywa nam około 100 nowych ogłoszeń” – podkreśla Bogumił Fara z „Giełdy Rolnej”. Według prowadzonych przez serwis statystyk najwięcej ogłoszeń znajduje się w dziale maszyn rolniczych (30 proc.) i w dziale warzyw (15 proc.). Szybko rosnąca liczba ogłoszeń to nie jedyna duma serwisu. Najnowsze statystyki potwierdzają wysoką pozycję „Giełdy Rolnej” wśród witryn rolniczych. W grudniu Giełdę Rolną odwiedziło 90 tys. osób, a z początkiem 2007 roku dziennie serwis odwiedza 4000 internautów. Skąd się bierze duża popularność serwisu?

Zamieszczenie krótkiego ogłoszenia zajmuje dosłownie 1–2 mi-nuty w zależności od tego, jak wiele chce się napisać. To bardzo duża wygoda, ponieważ od momentu decyzji o sprzedaży (na przykład maszyny) do chwili wystawienia ogłoszenia może nie minąć 5 minut. To jest wspólna zaleta wszystkich bezpłatnych serwisów ogłoszeniowych. Alternatywą internetowych ogłoszeń są tradycyjne ogłoszenia w prasie. Jednak czas od podjęcia decyzji do pojawienia się ogłoszenia jest o wiele dłuższy. Oprócz tekstu do każdego ogłoszenia w serwisie „Giełda Rolna” można dodać maksymalnie cztery zdjęcia (nie większe niż 300 KB zdjęcia muszą być w postaci elektronicznej).
Na stronie internetowej portalu rolnictwo.com.pl jest o wiele mniej ogłoszeń niż w serwisie „Giełda Rolna”. Największą dumą witryny są bardzo solidnie zbudowane katalogi firm i produktów, pogrupowane według jednego kryterium branżowego. Dzięki takiemu katalogowi o wiele łatwiej znaleźć firmę, która wykonuje usługę lub sprzedaje interesujący nas produkt znacznie taniej niż inne, większe przedsiębiorstwa. Korzystanie z katalogu jest bardzo proste, ponieważ po wybraniu określonej branży pojawia się lista firm z wybranego zakresu tematycznego (patrz zdjęcie). Opis każdej z firm zawiera informacje teleadresowe, adres strony internetowej, ofertę produktów lub usług i inne ważne informacje, jakie udostępnia przedsiębiorstwo (niektóre firmy dodają zdjęcia swoich siedzib czy krótkie profile działalności).