Enoturystyka najbardziej znana jest w krajach o bogatych tradycjach winiarskich, zwłaszcza we Francji, Włoszech czy Niemczech. Podróżowanie szlakiem winnic trafiło również do Polski wraz z rodzącym się od niedawna zainteresowaniem tą dziedziną. W ostatnich latach w Polsce powstaje coraz więcej winnic. Znajdują się one we wszystkich województwach, najwięcej jest ich w małopolskim (27 proc.) i podkarpackim (23 proc.), najmniej w kujawsko-pomorskim i zachodniopomorskim (po 2 proc.). Wraz z odrodzeniem polskiego winiarstwa obserwuje się coraz większe zainteresowanie enoturystyką wśród polskich turystów.

Winiarska turystyka rozwija się w Polsce w szybkim tempie, a na zachodzie cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Jest to duża szansa na promocję turystyczną regionów. Niewielkie gospodarstwa winiarskie mogą stać się trwałym elementem ich pejzażu. Wśród polskich winiarzy obserwuje się coraz większe zainteresowanie tworzeniem szlaków winnych, jak np. lubuski szlak wina i miodu. Szlaki winne są to połączone szlakiem turystycznym winnice oraz inne obiekty, instytucje związane z winiarstwem lub historią danego regionu. Na zachodzie są one rozpowszechnione i stanowią atrakcję przyciągającą wielu turystów.

Najczęstszymi motywami podróży enoturystów są degustacje i chęć poznania nowych win, zakup wina, poznanie różnorodnych tradycji kulinarnych i winiarskich, poszerzenie ogólnej wiedzy na temat wina, wypoczynek w unikalnej atmosferze miejsc i regionów, w których powstaje wino. Właściciele w czasie pobytu w swoich winnicach często oferują turystom różnego rodzaju kursy czy wykłady związane z uprawą winorośli, wytwarzaniem wina, jego właściwościami i kulturą picia. Wykłady mają różny stopień wtajemniczenia, co zależne jest od wiedzy posiadanej przez turystów oraz chęci jej pogłębienia.

W gospodarstwach agroturystycznych wino może stać się doskonałym rozszerzeniem oferty. Większość winnic w Polsce (jest ich ok. 200) jest otwarta na turystów, którzy są zapraszani na degustacje. Jest to przecież dobra promocja swoich wyrobów. Często oferty agroturystyczne wzbogaca zwiedzanie winnicy oraz degustacje wielu rodzajów win. W regionach, gdzie znajduje się większa liczba winnic enoturystyka może być dla małego gospodarstwa winiarskiego kierunkiem rozwoju, tym bardziej, że statystyki z różnych regionów na świecie podają że ponad 75 proc. turystów odwiedzających winnice kupuje na miejscu przynajmniej jedną butelkę wina tam wyprodukowanego.