PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak promować region

Nikt nie ma wątpliwości, jak w czasach Unii Europejskiej ważny jest rozwój i promocja regionów, również tych, które od lat słyną ze swoich naturalnych walorów.



Jak pokazują doświadczenia innych państw należących do Unii Europejskiej, warto i należy inwestować w rozwój oraz promocję regionów i oryginalnych produktów wytwarzanych na ich terenach. Zwłaszcza że sprzyja temu polityka Unii, która ponad jedną trzecią pieniędzy z budżetu przeznacza na rozwój regionalny. Ma to między innymi służyć wyrównywaniu poziomu rozwoju poszczególnych państw i obszarów.

Mocna koalicja

Doskonały pomysł na promocję swojego regionu miały władze samorządowe i przedsiębiorcy Żywiecczyzny i Podhala, tworząc Koalicję Marek Ziem Górskich (KMZG), która szybko zyskała poparcie polskich eurodeputowanych do Parlamentu Europejskiego. Celem działalności stowarzyszenia jest popularyzowanie wyjątkowych walorów turystycznych i ekonomicznych jednego z najczystszych ekologicznie regionów Polski. W ten sposób założyciele i działacze Koalicji Marek Ziem Górskich postawili milowy krok w stronę promocji tego, czym możemy pochwalić się w Europie.

Koalicja, kładąc nacisk na promowanie samego regionu, jego osiągnięć i tradycji, jednocześnie podkreśla wyjątkowość i niepowtarzalność produktów z niego pochodzących. -– Walorów Podhala i Żywiecczyzny nie trzeba nikomu zachwalać – mówi senator Janusz Gałkowski, członek KMZG. – Region ten jest od dawna znany jako najczystszy w Polsce, charakteryzuje się pięknymi terenami turystycznymi, zachęcając do odwiedzania i spędzania wolnego czasu. Moim zdaniem należy to wykrzystać jak najlepiej. Samorządy i przedsiębiorstwa, mając takie zaplecze, muszą dołożyć starań, aby utrzymać dobrą opinię o swoich terenach. Powinny w sposób ciągły promowć walory regionów, podkreślać wyjątkowość tych miejsc.

Stowarzyszenie z jednej strony uwzględnia potrzeby przedsiębiorstw w zakresie rozwoju i ekspansji na rynki unijne, z drugiej natomiast wspiera samorządy terytorialne w promocji Beskidu Żywieckiego i Podhala. Podstawowym celem Koalicji jest doprowadzenie do sytuacji, w której firmy z regionu będą mogły zwiększyć sprzedaż wytwarzanych przez siebie produktów i usług dzięki wykorzystaniu pozytywnego wizerunku Żywiecczyzny i Podhala i związanych z nim pozytywnych skojarzeń – czyste środowisko (woda, powietrze, ziemia), przyroda i malownicze krajobrazy.

Koalicja służy merytorycznym wsparciem samorządom terytorialnym w zakresie promocji regionu, a przedsiębiorcom w zagadnieniach związanych z możliwościami ekspansji na rynku krajowym i unijnym. Szeroko prowadzona działalność edukacyjna dla członków stowarzyszenia obejmuje szkolenia dotyczące zagadnień marketingu i wykorzystania członkostwa Polski w Unii Europejskiej  ,m.in.: promocji produktów i usług wytworzonych na terenach górskich jako środka do stworzenia silnej marki, możliwości uzyskiwania wsparcia finansowego z funduszy strukturalnych dla samorządu terytorialnego i przedsiębiorców, korzyści z wprowadzania systemów zarządzania jakością ISO w przedsiębiorstwach i administracji samorządowej,  tworzenia planów strategicznych i systemów bezpiecznej produkcji zgodnej z HACCP.

Koalicja jest również platformą, na której są wypracowywane propozycje rozwiązań organizacyjnych i prawnych, które w konsekwencji mogą przynieść korzyści dla rozwoju regionów górskich i przedsiębiorców działających na tym terenie. Ponadto sami członkowie za pośrednictwem Koalicji wymieniają się informacjami o imprezach odbywających się na terenie innych województw, podczas których mogą zaprezentować swoje produkty.

Osobowość Ziem Górskich

Stowarzyszenie koncentruje się nie tylko na promowaniu samego regionu, ale także na popularyzowaniu jego kultury, twórczości rodzimych artystów i pochodzących z terenów górskich produktów i usług.  Służy temu między innymi konkurs „Osobowość Ziem Górskich”, wyróżniający ludzi  i przedsiębiorstwa, które poprzez swoje działania i osiągnięcia w wybitny sposób przyczyniły się do popularyzacji i rozwoju ziem górskich. Nagrody są przyznawane w czterech kategoriach: Średni Przedsiębiorca Ziem Górskich Mały Przedsiębiorca Ziem Górskich, Dziennikarz Ziem Górskich i Osobowość Ziem Górskich, – To ludzie żyjący i działający na Podhalu i Żywiecczyźnie tworzą wizerunek ziem górskich. Ci ludzie to ambasadorowie tego, co kojarzy się z górami: czystość, niezależność, siła i wielkość – mówi Krzysztof Rut, przewodniczący zrządu stowarzyszenia KMZG.

Popularyzacji regionu wśród młodych ludzi służy natomiast „Olimpiada Ziem Górskich”. W ten sposób Koalicja pragnie promować idee regionalizmu wśród młodzieży i zachęcić ją do przyjrzenia się mocnym i słabym stronom ziem górskich, a także sprowokować do oceny perspektyw, jakie im oferuje ich własny region. W konkursie, który odbył się pod patronatem ministra rozwoju regionalnego uczestniczyli uczniowie liceów ogólnokształcących województw małopolskiego i śląskiego. A dziesięciu laureatów pojechało do Brukseli, gdzie zwiedziło Parlament Europejski w towarzystwie europosłów.  – Mamy nadzieję, że dzięki tej inicjatywie rozbudzimy w młodych ludziach chęć wpływania na kierunek rozwoju ekonomiczno-społecznego regionów Podhala i Żywiecczyzny – mówi prezes Krzysztof Rut.

Na bacówkowym szlaku

„Nowy Targ – miasto ze smakiem”  – pod tym hasłem władze samorządowe we współpracy z Koalicją promują górski region i jego tradycyjne specjały, tak aby stały się rozpoznawalną marką dla każdego turysty. Po nowotarskich lodach, wytwarzanych według starych receptur na bazie naturalnych składników i świeżych owoców, przyszedł czas na ser. Tradycyjne bacówki, stada owiec pasące się na malowniczych gorczańskich halach to kolejna atrakcja dla odwiedzających okolice Nowego Targu. Na smakowitym szlaku oscypka, bundzu i bryndzy podhalańskiej każdy może spróbować świeżo wędzonego sera i kupić regionalne produkty – wyrabiane tradycyjnymi metodami z owczego mleka, znane i lubiane w wielu miejscach na świecie za swój niepowtarzalny, oryginalny smak. 

Koalicja, będąc współorganizatorem wielu lokalnych imprez propagujących tradycję i kulturę ziem górskich (np. jarmarki podhalańskie, prezentacja artystów i ludowego rękodzieła), przyczynia się znacznie do popularyzacji tych wydarzeń w kraju i za granicą. Tak było przy okazji Festiwalu Kwaśnicy, podczas którego żywieccy górale pobili rekord Guinnessa w gotowaniu największej zupy świata – kwaśnicy. Ugotowano jej wtedy ponad 9 tys. litrów. W trakcie imprezy Oscypek Fiest 2007, promującej kulturę Podhala i Żywiecczyzny, miejscowi bacowie, w obecności mieszkańców i turystów, zrobili gigantyczny oscypek (ważył ponad 11 kg), który także został wpisany do księgi rekordów Guinnessa. – Jednym z powodów, dla których zorganizowaliśmy Oscypek Fest, jest brak młodych ludzi podtrzymujących tradycyjne wytwarzanie oscypka i ginąca powoli technologia produkcyjna. Młodzi ludzie coraz częściej wyjeżdżają za granicę, więc w przyszłości określenie „baca" może zniknąć z naszego słownictwa. Nie chcemy do tego dopuścić – powiedział Paweł Pieczarka, gospodarz festiwalu.

Koalicja Marek Ziem Górskich

Powstała w lutym 2004 r. jako nieformalny związek przedsiębiorców i samorządowców Żywiecczyzny i Podhala, który rok później zarejestrowano jako stowarzyszenie. Obecnie członkami Koalicji jest kilkadziesiąt osób. Są to przedstawiciele samorządu terytorialnego miasta Żywiec i Nowy Targ, mali i średni przedsiębiorcy, przedstawiciele parlamentów europejskiego i polskiego. Stowarzyszenie wydaje „Biuletyn InformacyjnyÅh, ma też swoją stronę w Internecie – www.koalicja.com

Fundusze na rozwój i promocję regionów

W latach 2007–2013 w ramach Narodowej Strategii Spójności (Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia) będą m.in. realizowane Regionalne Programy Operacyjne (RPO), zarządzane przez samorządy poszczególnych województw. Na realizację 16 Regionalnych Programów Operacyjnych przeznaczono 15,9 mld euro (26,8 proc. całości środków unijnych na lata 2007–2013). Podstawowy cel RPO to podnoszenie konkurencyjności regionów, promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez tworzenie warunków dla wzrostu inwestycji na poziomie regionalnym i lokalnym. Działania określone w RPO są koordynowane z innymi podejmowanymi w ramach pozostałych Programów Operacyjnych. Pomoc w ramach RPO skierowana jest do samorządów terytorialnych i przedsiębiorców.

Główne typy inwestycji w RPO to finansowanie w infrastrukturę lokalną i rozwój przedsiębiorczości, wzmacnianie funkcji miejskich i metropolitalnych, rozwój turystyki (budowa i modernizacja lokalnej bazy turystycznej i rekreacyjnej, rozwój agroturystyki), promowanie lokalnego produktu regionalnego i usług (finansowanie udziału przedsiębiorstw w targach, imprezach wystawienniczych, misjach handlowych i gospodarczych itp.), rozwój społeczeństwa informacyjnego (zwiększenie dostępu do szerokopasmowego internetu na obszarach wiejskich, zwiększenie zakresu usług teleinformatycznych dostępnych on-line), ochrona dziedzictwa kulturowego, rewitalizacja obszarów powojskowych i poprzemysłowych, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich, ochrona przeciwpowodziowa, rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

Pełne projekty Regionalnych Programów Operacyjnych znajdują się na stronach internetowych urzędów marszałkowskich. Szczegółowe informacje na temat funduszy unijnych przyznanych Polsce na lata 2007–2013 wraz z projektami dokumentów programowych znajdują się na stronie internetowej www.funduszestrukturalne.gov.pl/nss/

Źródło: "Farmer" 24/2007

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.16.135
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!