PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kolejny produkt tradycyjny z Ziemi Lubuskiej

Piwo zielonogórskie dołączyło w kwietniu do lubuskiej listy Produktów Tradycyjnych prowadzonej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Obecnie w tym wykazie znajduje się 14 potraw, wypieków i napojów z tego regionu - poinformował Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze.



Wykorzystanie regionalnych surowców najwyższego gatunku oraz piwowarskiej tradycji sprzed wieków sprawiają, że piwo zielonogórskie charakteryzuje się naturalnym smakiem i aromatem chmielu. Ponadto pominięcie procesu filtracji i pasteryzacji powoduje zachowanie bogatego smaku, a także witamin i niektórych składników mineralnych.

Piwo zielonogórskie trafiło na listę Produktów Tradycyjnych dzięki staraniom Urszuli Mocek - współwłaścicielki jednej z restauracji w Zielonej Górze. W tym lokalu można wypić to piwo warzone na miejscu.

Jak wyjaśniła, pod nazwą piwo zielonogórskie kryje się kilka gatunków tego napitku - dwa najpopularniejsze, to piwo jasne typu pils i ciemne typu koźlak.

Jeszcze w XVIII-XIX wieku na Ziemi Lubuskiej funkcjonowało wiele lokalnych browarów, jednak zmiany ustrojowe, zawirowania wojenne i ekonomiczne spowodowały, że poza browarem witnickim w Witnicy w powiecie gorzowskim nie przetrwał żaden z nich.

Tradycje piwowarskie w samej Zielonej Górze sięgają XVIII wieku. Wówczas produkcja piwa była normowana specjalnymi przywilejami i znajdowała się w rękach drobnych wytwórców. W 1740 r. przywileje takie posiadało 53 piwowarów zrzeszonych w tzw. wspólnocie browarnej, podlegającej nadzorowi specjalnego komisarza miejskiego.

Na początku lat 70. XIX wieku w Zielonej Górze było jeszcze 13 małych domowych browarów produkujących młode piwo. Nie przetrwały one jednak konkurencji, jaką stworzył dla nich duży browar przy ul. Kożuchowskiej, który powstał w latach 1872/1873. Kolejni zmieniający się właściciele w 1875 r. uruchomili produkcję piwa leżakowego na skalę przemysłową. Produkcja piwa wytwarzanego w oparciu o czeską metodę tzw. pilzneńską wynosiła 200-300 hektolitrów na dobę. Ostatecznie browar ten zakończył działalność w 1999 r.

Lista tradycyjnych lubuskich specjałów liczy obecnie 14 pozycji. Oprócz opisanego piwa są na niej: Schab tradycyjny słubicki, Kapusta kwaszona nadnotecka, Strudel (strucla), Paska bukowińska, Bochen chleba starowiejskiego, Chleb domowy na zakwasie, Chleb z dodatkiem nasion lnu, Miód wielokwiatowy łąkowy z Doliny Noteci, Miód pitny - Trójniak, Piwo wschowskie, Wino gronowe, Jarzębiak na winiaku i Jarzębiak.

Pierwszymi lubuskim Produktami Tradycyjnymi wpisanym do rejestru w lutym 2006 roku były: Wino gronowe i Bochen chleba starowiejskiego.

Uzyskanie statusu Produktu Tradycyjnego nie jest łatwe i obwarowane wieloma warunkami. Sam wpis do tylko formalność, jednak zanim do niego dojdzie, trzeba zebrać odpowiednią dokumentację, że dana potrawa, napój lub inny produkt spożywczy powstaje z surowców pochodzących z regionu z wykorzystaniem tradycyjnych metod, używanych od co najmniej 25 lat. Ważny jest także element tożsamości społeczności lokalnej trudniącej się jego wyrobem.

Wpis na listę daje konsumentom gwarancję, że produkt jest unikalny, a jego jakość wysoka. Producentom stwarza natomiast możliwość promocji swoich wyrobów i zwiększa ich konkurencyjność na rynku. To także pierwszy krok do rejestracji nazwy produktu na poziomie Unii Europejskiej. Takie produkty są wizytówką regionu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.228.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!