Czy oznacza to także, że polscy producenci żywności planują inwestycje poza granicami kraju?

- Najpierw konsolidacja w Polsce, potem inwestowanie za granicą – mówi Paweł Nowakowski, prezes zarządu Makarony Polskie SA, firmy, której 30 proc. sprzedaży trafia na eksport.

Na rynku krajowym coraz większy udział w handlu mają sieci wielkopowierzchniowe.

- Nic tak nie czyni zdrową konkurencji, jak różne sposoby podejścia do rynku – mówi Marek Sawicki. -  Musimy tworzyć warunki do tego, żeby był sektor sprzedaży bezpośredniej, gdzie wyspecjalizowany, wysokojakościowy produkt, specyficzny pod względem wytwarzania, znajdzie konsumenta, bezpośredniego nabywcę. Jest miejsce dla handlu średniego i dla przetwórstwa na rynek krajowy, trzeba poszukiwać także sposobu ekspansji na rynki zewnętrzne.

- Najlepszym sposobem, żeby sobie radzić z dominacją sieci, jest konfrontacja – dodaje Sawicki.