Z badań konsumenckich wykonanych po pierwszym roku trwania kampanii informacyjnej o systemie jakości mięsa wieprzowego PQS wynika, że znacznie wzrosła wiedza o zaletach mięsa produkowanego zgodnie z zasadami gwarantującymi jego jakość.

PQS (Pork Quality System), czyli krajowy System Jakości Wieprzowiny, ma gwarantować, że mięso będzie mniej tłuste, łatwiejsze w obróbce kulinarnej, smaczniejsze. Od listopada 2010 r. trwa kampania promocyjna współfinansowana z unijnych środków, ma ona zachęcać do kupowania takiego mięsa poprzez informowanie konsumentów o jego zaletach. Kampania ma być prowadzona przez 3 lata. Odpowiada za nią związek "Polskie Mięso".

Po pierwszym roku kampanii, jesienią 2011 r., przeprowadzone zostały badania konsumenckie na próbie 1618 kobiet, mieszkanek Warszawy, Krakowa, Poznania i Gdańska. Badania wykonywane były przez internet - poinformował Tomasz Mocarski z firmy PR QQF.

Respondentki pytane o znajomość certyfikatów i systemów jakości, wymieniły PQS na trzecim miejscu po HCCP i ISO. Wśród ankietowanych osób znajomość tego systemu wzrosła w porównaniu z badaniem przed rozpoczęciem kampanii o ponad 26 proc. W sumie o PQS wiedziało ponad 19 proc. ankietowanych. Jako największą zaletę mięsa PQS wskazywano wysoką jakość.

Badaniami objęto też 314 dystrybutorów. Ta grupa ankietowanych m.in. wskazywała, że wieprzowina PQS ma lepszy smak niż produkowana tradycyjnie oraz dłuższy termin przydatności do spożycia.

Jak poinformował prezes "Polskiego Mięsa" Witold Choiński, produkcja w systemie jakości rozwija się powoli, ale do systemu przystępuje coraz więcej rolników i zakładów przetwórczych. Aby wytwarzać w systemie PQS, trzeba uzyskać certyfikat nadawany przez niezależną firmę certyfikującą, zatwierdzoną przez resort rolnictwa.

Rolnicy są zainteresowani taką produkcją, ale muszą się liczyć z wyższymi kosztami chowu i koniecznością przestrzegania określonego reżimu produkcji - od doboru odpowiednich ras, poprzez karmienie zwierząt, do uboju. Jednak za tak wyprodukowane mięso otrzymują wyższą zapłatę - wyjaśnił Choiński.

Szef "Polskiego Mięsa" przyznał, że mięso kosztuje w sklepach o 10-20 proc. więcej, ale i tak bardziej opłaca się jego zakup ze względu na jego walory smakowo-kulinarne. Po za tym mięso jest pakowane próżniowo, co gwarantuje jego świeżość przez 2 tygodnie.