Obsługa eksportu zbóż w polskich portach jest najdroższa w Europie, co wynika z monopolu operatorów. Tylko własna infrastruktura portowa może to zmienić. Nad wieloetapowym projektem  terminala zbożowego w Gdyni i w Gdańsku pracuje KFPZ. Szczegóły będą znane w grudniu br.

Dzisiaj z pewnością możemy konkurować z innymi portami europejskimi w eksporcie zbóż, jednak, każde "okno na świat" jest mocno obstawione, dlatego nasz projekt powstał z konieczności – powiedział Rafał Mładanowicz.

Po pierwsze cena możliwa do uzyskania przez rolnika dostarczającego zboże do terminala będzie wyższa o 30-50 zł za tonę niż w głębi kraju. Jest kilka przyczyn, dzięki którym będzie możliwa bezpośrednia konkurencja z eksportem zbóż z portów Francji, Danii czy Holandii, przy załadunku statków o pojemności 60 do w do 120 tys. ton. Są nimi przede wszystkim niższe koszty wytworzenia  ziarna w Polsce i bardzo często podkreślana przez odbiorców jego wysokiej jakości.

Podobał się artykuł? Podziel się!