PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Złote medale WorldFood Warsaw 2018

Złote medale WorldFood Warsaw 2018 Członkowie jury podczas degustacji produktów zgłoszonych do konkursu o złoty medal targów WorldFood Warsaw 2018 – od lewej: prof. Krzysztof Krygier, Agnieszka Szpaderska, Jarosław Uściński, Kevin Aiston (fot. archiwum WFW)

W dniach 10-12.04.2018 r. w warszawskim Expo XXI odbędą się targi WorldFood Warsaw – V Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów, w tym roku rozszerzone po raz pierwszy o sektor NutraFood poświęcony rynkowi suplementów i odżywek. Złotych medalistów oraz produkty wyróżnione i innowacyjne znamy już dziś.



Spośród ponad 140 produktów zgłoszonych w 14 kategoriach jury w składzie: Jarosław Uściński (przewodniczący), prof. Krzysztof Krygier, Agnieszka Szpaderska, Kevin Aiston, Grzegorz Łapanowski i Kurt Scheller, przyznało 14 złotych medali, 15 wyróżnień, dwa debiuty i jedną innowację.

– Zarówno targi, jak i produkty zgłoszone do konkursu stanowią odbicie dzisiejszych upodobań konsumentów, stąd duży udział żywności ekologicznej i przekąsek, trochę innowacji, trochę tradycji. Mówi się, że dzisiejsze zapotrzebowanie rynku jest kreowane przez pokolenie millenialsów, więc musi być eko, a jednocześnie tanio, wege, bez cukru, laktozy i glutenu – podsumował obecne trendy na rynku spożywczym Grzegorz Łapanowski, juror, kucharz i dziennikarz kulinarny.

Przede wszystkim jakość

Jurorzy podkreślali, że kryterium oceny stanowiły wartości odżywcze i zdrowotne danego produktu. – Wszystkich zachęcamy do czytania etykiet. Dużo firm stawia na opakowanie, a nie na skład – przestrzega Agnieszka Szpaderska, menedżer targów WorldFood Warsaw. Również prof. Krzysztof Krygier, specjalista w zakresie technologii żywności i żywienia (SGGW), podkreślał znaczenie jakości pożywienia. – 50 proc. naszego zdrowia to jest to, co jemy, dlatego bardzo dobrze patrzyliśmy na to, co zdrowe, bez cukru, nadmiaru soli, z odpowiednią zawartością witamin i soli mineralnych.

Wśród zgłoszeń konkursowych znalazło się dużo wartościowych produktów pochodzących od krajowych producentów, co stanowi dobrą prognozę na przyszłość i wyznacza kierunki rozwoju branży spożywczej.

Złote medale Targów WorldFood Warsaw 2018

W najliczniej reprezentowanym sektorze żywności ekologicznej złoty medal Targów WorldFood Warsaw zdobyło pesto z jarmużu Eko (Dary Natury), które zostało ocenione pozytywnie przez większość członków jury i uznane za nowatorskie, wyraziste w smaku i zdrowe. W kategorii oleje i tłuszcze złoty medal zdobył olej z prażonych nasion słonecznika (Eka Medica), a wśród przetworów owocowych i warzywnych (produkt pochodzenia roślinnego) – paprykarz wegetariański (Primavika). Złoto w pozostałych kategoriach zdobyły m.in.: kefir bez laktozy z probiotykiem (Robico; kategoria: produkty mleczarskie); seria musli: Musli Codzienne, Musli BIO aktywnych, Musli Dzieci (OneDayMore; kat. przetwory zbożowe i wyroby cukiernicze) – nienaładowane cukrem i bogate w dodatki, m.in. całe owoce liofilizowane; krem z orzechów laskowych bez dodatku mleka Nocciolata (Italimport; kat. słodycze i przekąski); ocet Octim ekologiczny cydrowy (Octim; kat. sosy, majonezy, ketchupy, musztardy); sok jabłkowo-gruszkowy NFC (Galicja Europa; kat. napoje).

Za innowacyjny produkt uznano m.in. vEGGs, roślinny zamiennik jajka marki Stewiarnia, który mimo iż wygląda lepiej, niż smakuje – jak zażartował jeden z członków jury – stanowi ciekawą propozycję dla osób unikających spożycia jajek zarówno z powodów zdrowotnych, jak i przekonań.

Jarosław Uściński, przewodniczący jury, właściciel oraz szef kuchni warszawskiej restauracji Moonsfera, podsumowując, zmagania konkursowe, stwierdził: – Wracamy do normalności. Dające się obecnie zauważyć trendy to kosmiczne technologie plus dobre rolnictwo.

Szansa i wyzwanie dla rolnictwa

Popularność i rozwój segmentu żywności ekologicznej, jak również zapotrzebowanie na produkty zdrowe, lokalne, jak najmniej przetworzone dowodzą, że współczesny rynek jest bardzo chłonny, jeśli chodzi o odbiór produkcji rolnej. – Mamy wielu wspaniałych małych producentów, ale cała Polska o nich nie wie i nie ma do nich dostępu – mówił Jarosław Uścinski. – Ubolewam, że ministerialne projekty nie zachęcają ich do zrzeszania się np. w grupy producenckie, żeby ktoś taki, np. jak ja, mógł się u nich zaopatrywać.

Podstawowym problemem jest ograniczona możliwość zbytu i dystrybucji wyrobów lokalnych. Mamy dobre produkty i wysokiej jakości surowiec, czego dowodzi rozwinięty eksport: drobiu, wołowiny, jagnięciny, gęsiny, owoców, zwłaszcza jabłek, ale problemy z dystrybucją wewnętrzną. – Dziś rolnik musi być producentem i dystrybutorem, a część z nich chciałaby pozostać tylko producentami. Obecnie wyzwanie to skrócenie drogi od producenta do konsumenta. Potrzeba nowych kanałów dystrybucji, stąd np. popularność biobazarków w miastach – mówił Grzegorz Łapanowski.

Udział w targach, m.in. takich jak WorldFood Warsaw 2018, dla wielu małych, lokalnych firm jest szansą na zaistnienie na szerszym rynku i pokazanie swojej oferty. Produkty nagrodzone medalami i zdobywcy wyróżnień zyskują prestiż i rozpoznawalność marki. A jak widać po tegorocznych złotych medalistach, aby wygrać, „wystarczy” zaproponować zdrowy, pełnowartościowy, jak najbardziej naturalny produkt z odrobiną innowacyjności.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.141.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!