PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Koniec spadków cen paliw?

Koniec spadków cen paliw?

Autor: farmer.pl

Dodano: 05-02-2015 08:57

Tagi:

Choć na stacjach ciągle jeszcze można odczuć delikatne spadki cen paliw, to w hurcie ceny już nieznacznie rosną.



Średnia cena detaliczna oleju napędowego w środę, 4 lutego ukształtowała się na poziomie 4,30 zł/l. W porównaniu do ostatniego tygodnia 2014 r., ON jest tańszy o 26 gr/l.

Wprawdzie na większości stacji paliwa nadal tanieją, ale kilkunastogroszowa w styczniu dynamika spadków uległa już wyraźnemu wyhamowaniu. W skali kraju zaznacza się stagnacja średnich cen ON (spadki to już tylko dziesiąte części grosza) - podaje Polska Izba Paliw Płynnych.

Najtańszy olej napędowy ma w tym tygodniu woj. śląskie: 4,25 zł/l (-4 gr/l). Najdroższy zaś opolskie: 4,38 zł/l (-3 gr/l).

Spadek cen paliw to pozytywna wiadomość zarówno dla użytkowników samochodów i maszyn, którzy płacą mniej za tankowanie, jak i operatorów stacji paliw - bo oznacza perspektywiczny wzrost popytu. Czy jednak rzeczywiście ten trend przełożył się na wzrost sprzedaży, będziemy wiedzieli dopiero po podsumowaniu I kwartału 2015.

Przy okazji warto jednak zauważyć, że ferie zimowe dla polskich kierowców najtańsze od lat to już nie tyle efekt wydarzeń światowych, spadku cen na rynkach surowcowych, co raczej ponownego cięcia marż przez operatorów stacji paliw. W polskich rafineriach ceny paliw rosną już bowiem od połowy stycznia. Ceny hurtowe olejów napędowych (w tym biodiesla i ON premium) wzrosły tam o 14 gr/l, a oleju napędowego do celów grzewczych o 29 gr/l.

Wnioski na najbliższą przyszłość? Takie, że w najbliższym czasie spadki cen detalicznych również wyhamują, a prawdopodobny jest powrót do tendencji wzrostowej - prognozuje PIPP.

Marże detaliczne stanowią około 2 proc. ceny litra paliwa. Tu przypomnijmy, że grubo powyżej połowy ceny 1 litra paliwa stanowią podatki bezpośrednie: akcyza i opłata paliwowa oraz 23-proc. VAT, naliczany od obciążonej już ww. ceny producenta (rafinerii).

Nie wspominamy tu już o całym szeregu podatków pośrednich i parapodatków, jak np. obowiązek tworzenia zapasów paliw, NCW - czyli obowiązek dodawania biokomponentów do paliw; oraz podatkach obciążających każde z poszczególnych ogniw łańcucha dystrybucji paliw, jak choćby transport, a także elementarzu przedsiębiorcy: opłatach lokalnych czy środowiskowych.

Z rynków światowych zaś płyną sygnały o ostrej korekcie. Ceny ropy Brent, surowca referencyjnego dla rynku europejskiego, wahały się ostatnio w okolicach 48 USD/b. Od poniedziałku jednak bardzo ostro rosną - głownie na wieść o zamykaniu kolejnych odwiertów łupkowych w USA. Wg portalu Upstreamonline.com, na rozpoczęciu wczorajszej sesji giełdowej w Londynie, za baryłkę Brent żądano 57,41 USD/b. Wobec wczorajszego zamknięcia i tak oznacza to jednak spadek o 50 centów.

W związku z niskimi cenami ropy strajkują amerykańskie rafinerie, a to powód do wzrostów cen paliw gotowych na światowych rynkach. W notowaniach ARA (ceny z trzech największych europejskich portów przeładunkowych Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia), w okresie 28 stycznia - 4 lutego notowania benzyny wzrosły o 17,92%, a oleju napędowego o 12,12 proc.

Tym samym ponownemu zwiększeniu uległa różnica między cenami paliwa do silników o zapłonie iskrowym a silników wysokoprężnych - a warto przypomnieć, że to na tych drugich, popularnych „dieslach", oparta jest europejska flota transportowa.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • biedron 2015-02-05 21:31:48
    taryfikator, to dlaczego na zachodzie wszędzie olej napędowy nosi nazwę diesel? jak na stacji piszą tam "diesel 1,50 euro", to ty rozumujesz za tyle zapłacisz tam za silnik konstrukcji Pana Rudolfa Diesla? Po za tym w artykule słowo diesel użyte było tylko raz, dokładnie jako biodiesel.
  • taryfikator 2015-02-05 19:40:45
    Pan Rudolf Diesel wymyślił silnik o zapłonie samocznynnym, który był zasilany olejem z orzechów ziemnych. To paliwo to już by diesel? A może jednak silnik powinien być nazywany dieslem? Dalsze wieloznaczności słów powodują tylko komplikacje w rozumieniu ich znaczenia bez znajomości kontekstu wypowiedzi. I zapewne najbardziej dotyka ignorantów, którzy używają słów bez znajomości ich znaczenia. Polecam kupować olej napędowy,. a ubodzy umysłowo niech kupują dalej diesla...
  • brtek 2015-02-05 14:18:44
    Taka przeróbka to dobra rzecz, LPG dalej jest za pół ceny ON czy 95/98: http://youtu.be/ni9VybaXaXs
  • imen 2015-02-05 13:26:33
    Zdrożało bo były zwiększone zakupy hurtownik narzekał że się nie wyrabia bo rolnicy kupowali za dwa tygodnie wróci do normy;)
  • ukasz 2015-02-05 12:32:15
    u mnie juz podwyżki niedawno było po 4,33 w detalu dzisiaj patrze już 4,42 dobrze że zapasy zrobiłem
  • witch5 2015-02-05 12:23:27
    Myśleli że ceny ropy Wanie Putina zdołują a tu doopa . dobrze że przed lutowym rozliczeniem kupiona na niskiej cenie .
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.183.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!