PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

KZPRiRB na posiedzeniu m.in. o certyfikacji KZR

KZPRiRB na posiedzeniu m.in. o certyfikacji KZR

Z uwagi na trwające na poziomie Sejmu RP prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych implementującej do prawodawstwa krajowego przepisy Dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, w trakcie spotkania Koalicji Na Rzecz Biopaliw organizacje członkowskie poświęciły szczególną uwagę kwestii przygotowania krajowego łańcucha wytwórczego biopaliw do obowiązku certyfikacji w ramach kryteriów zrównoważonego rozwoju (KZR).



- O ile z perspektywy samych przedsiębiorstw wytwórczych biokomponentów nie spodziewamy się większych trudności, jako że większość już od dłuższego czasu posiada certyfikaty zrównoważenia bądź kończy proces ich pozyskania, o tyle szczególną uwagę należy poświęcić pierwszym jednostkom zbierającym, czyli podmiotom skupującym surowce rolne, a także grupom producentów rolnych, które również będą musiały posiadać certyfikaty KZR. Wejście w system czeka także tłocznie oleju i gorzelnie rolnicze dostarczające swoje produkty do wytwórców - powiedział Zygmunt Gzyra, Prezes Krajowej Izby Biopaliw.

- Producenci rzepaku mają świadomość nowych obowiązków, część grup producentów, których członkami są rolnicy skupieni w Krajowym Zrzeszeniu Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych posiada już certyfikaty zrównoważenia, staramy się pomóc kolejnym zainteresowanym współpracując z jednostkami certyfikującymi działającymi na polskim rynku w oparciu o uznane przez Komisję Europejską dobrowolne systemy certyfikacji  - stwierdził Juliusz Młodecki, Wiceprezes KZPRiRB.

- Jako organizacja branżowa na bieżąco informujemy gorzelników o konieczności certyfikacji w przypadku chęci dalszego dostarczania produkowanego destylatu na cele biopaliwowe, niemniej jednak mamy świadomość sporego sceptycyzmu branży wobec kolejnego po REACH czy HAACP obowiązku, w szczególności teraz, kiedy krajowy rynek spirytusu przeżywa poważny kryzys - powiedział Włodzimierz Warchalewski, Prezes Związku Gorzelni Polskich.

Tradycyjnie już w trakcie spotkania nie zabrakło tematu wniosku legislacyjnego Komisji Europejskiej z 2012 roku w sprawie zmian w dyrektywach biopaliwowych UE. Posiedzenie było okazją do omówienia postępu prac nad tą inicjatywą legislacyjną na forum UE od ostatniego posiedzenia Koalicji.

- Jako Koalicja z pełną satysfakcją możemy ocenić fakt, że propozycja Prezydencji Litewskiej wypracowana na podstawie wniosku KE nowego kształtu prawodawstwa unijnego w zakresie biopaliw nie znalazła uznania w oczach Rady UE, czego wyraz mieliśmy w wyniku głosowania w tej sprawie 12 grudnia 2013 roku. Mamy jednak pełną świadomość, że to nie koniec tej debaty, dlatego cały czas analizujemy potencjalne rozwiązania w tym zakresie i monitorujemy dalszy rozwój sytuacji - powiedział Adam Stępień, Dyrektor Generalny Krajowej Izby Biopaliw.

- Rozwiązania prawne związane ze zjawiskiem pośredniej zmiany użytkowania gruntów nie mogą być kontrowersyjne z naukowego punktu widzenia, a cały czas w ten sposób możemy określić zastosowaną przez KE metodologię wyliczeń dodatkowych emisji biopaliw związanych z ILUC. Wysokość tych emisji zależy wprost od tego, kto je liczy i jaką zastosował metodologię, a to przecież kluczowa kwestia - dodał Juliusz Młodecki.

Kolejnym tematem poruszonym w trakcie posiedzenia Koalicji była sytuacja na rynku skażonego alkoholu etylowego. Zmiana zasad całkowitego skażania etanolu w Unii Europejskiej przy aktywnym udziale polskiego Ministerstwa Finansów, jakie weszły w życie z dniem 1 lipca 2013 roku, były przedmiotem szerokiej krytyki branży spirytusowej ze względu na praktyczny wymiar nowego prawodawstwa w tym zakresie tj. wypieraniu produkcji krajowej przez producentów z innych państw UE, których Rządy zagwarantowały rodzimym podmiotom znacznie lepsze warunki dalszego rowadzenia działalności polegającej na produkcji skażonego alkoholu na cele chemiczne. 

Celem działań Ministerstwa Finansów, które w sposób szczególny nasiliły się pod koniec 2013 roku jest całkowite wyeliminowanie z rynku wytwarzanego w Polsce skażonego alkoholu nie objętego podatkiem akcyzowym. Zgodnie z prawodawstwem UE taki produkt musi zostać zwolniony z akcyzy, więc nie ma żadnych przeciwwskazań, aby krajowy etanol wykorzystywany dotychczas w branży chemicznej został zastąpiony importem, i to bez żadnej kontroli służb celnych. W resorcie finansów panuje przeświadczenie, że likwidując krajowy rynek skażonego etanolu ministerstwo ograniczy w ten sposób potencjalne jego odkażanie do celów konsumpcyjnych. Szczytny cel, który branża w pełni
popiera, tylko dlaczego przy tej okazji ma zostać unicestwiona? - powiedział Leszek Jarosz, Prezes Krajowej Rady Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw.

- Jako Koalicja Na Rzecz Biopaliw nie możemy pomijać problemów na rynku skażonego alkoholu etylowego, nie zapominajmy bowiem, że jego producenci to często jednocześnie wytwórcy bioetanolu.Jeżeli odpadnie nam ten rynek, a wszystkie działania Ministerstwa Finansów i podległych mu służb wprost do tego zmierzają, będzie to bezpośrednio rzutować na kondycję tych przedsiębiorstw. Dlatego jako Koalicja występowaliśmy już w tej sprawie dwukrotnie w ubiegłym roku, a obecnie trzy organizacje członkowskie reprezentujące szeroko pojęty sektor spirytusowy tj. Krajowa Izba Biopaliw, Krajowa Rada Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw oraz Związek Gorzelni Polskich wystąpiły wraz ze
zrzeszonymi firmami i producentami produktów na bazie skażonego etanolu z prośbą o pomoc i interwencję do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz Rzecznika Praw Obywatelskich - powiedział Jarosław Michałowski, Członek Zarządu Krajowej Izby Biopaliw.

W trakcie posiedzenia omówiony został również opublikowany w styczniu br. Komunikat KE „Ramy polityczne na okres 2020-2030 dotyczące klimatu i energii". Prezentacji dokumentu dokonał Lech Kempczyński, Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju. Jak wskazano w Komunikacie, wysokie ceny paliw kopalnych wywierają negatywny wpływ na unijny bilans handlowy i koszty energii, dlatego dyskutowane obecnie ramy prawne w tym zakresie do 2030 roku wprost powinny zostać ukierunkowane na ograniczenie ich importu, w którym kluczową rolę odgrywa wykorzystywana w transporcie ropa naftowa.

- Od czasu ustanowienia Dyrektywy 2009/28/WE wykorzystanie biopaliw w UE rośnie, niemniej jednak z perspektywy całej Wspólnoty odpowiadają one jedynie za niecałe 5 proc. energii w transporcie. Wiążący cel na rok 2020 ma przyczynić się do podwojenia tej wartości, co jednoznacznie wskazuje na słuszność ustanawiania obligatoryjnych ram w tym zakresie względem krajów członkowskich na poziomie prawodawstwa unijnego. Kontynuacja tego trendu w dalszej perspektywie czasowej będzie miała także istotne znaczenie dla gospodarki UE ze względu na ogromne obecnie koszty związane z importem ropy naftowej, które tylko w 2012 roku wyniosły aż 315 mld euro wprost determinując wysoki deficyt w bilansie handlowym UE. W tym kontekście podkreślić również należy, że produkcja biopaliw w Europie istotnie przyczynia się zmniejszenia naszej zależności od importu pasz wysokobiałkowych, których dominującą rolę odgrywa śruta soi genetycznie modyfikowanej. Tendencja polegająca na zwiększaniu się udziału wysokobiałkowych komponentów paszowych produkowanych w kraju nie byłaby możliwa, gdyby nie sektor biopaliw i wzrost produkcji i przerobu na ten cel zbóż i nasion rzepaku. Jedynie stabilne, długoterminowe ramy prawne dla rozwoju sektora paliw odnawialnych wUE mogą pozwolić na dalszy progres w tej dziedzinie. Kwestia ta była w ostatnim czasie przedmiotem
wystąpienia Koalicji do Ministerstwa Gospodarki, które prowadzi konsultacje społeczne rządowego stanowiska w sprawie Komunikatu KE - powiedział Adam Stępień, Dyrektor Generalny KIB.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.133.152
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!