Projekt ten oparty jest na założeniu, iż Polska może objąć pozycję lidera i stać się środkowoeuropejskim centrum produkcji oraz przetwórstwa biomasy w celu uzyskania biopaliwa drugiej generacji dla celów lotniczych, wychodząc tym samym na przeciw ciągle rosnącemu zapotrzebowaniu na alternatywne paliwa lotnicze.


Jak informuje firma, choć ekologiczne paliwo lotnicze oraz biodiesel można uzyskać z bardzo różnych źródeł roślinnych, wiele z nich jest wykorzystywanych do produkcji żywności, co niesie ze sobą poważne implikacje natury ekonomicznej, społecznej i etycznej. W związku z tym istnieje zapotrzebowanie na biopaliwo drugiej generacji, uzyskiwane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, którego surowiec nie wpisuje się w pulę roślin spożywczych i może być uprawiany na glebach mało wydajnych.

Naukowcy z Jatro przeanalizowali liczne rośliny mogące stanowić odnawialne źródło paliwa do silników lotniczych. Badania wykazały, że surowcem najbardziej odpowiadającym polskim wymaganiom jest lnianka siewna (Camelina sativa).

Wykazano, że lnianka, uprawiana na mało wydajnych glebach na terenach zdegradowanych, należy do najbardziej opłacalnych roślin energetycznych spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju. Podczas wielu rejsowych lotów pasażerskich dowiedziono, że paliwo do silników odrzutowych uzyskane z nasion tej rośliny oleistej doskonale spełnia swoją funkcję.

Biopaliwo uzyskane z lnianki miesza się w stosunku 50/50 z ropopochodnym paliwem lotniczym. Wysokie ceny ropy naftowej, ograniczone zasoby oraz kwestie związane z ochroną środowiska sprawiają, że linie lotnicze coraz bardziej przychylnym okiem patrzą na odnawialne źródła energii, które są w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na energię, ograniczając zarazem do minimum negatywny wpływ na środowisko.