Najważniejszy dokument strategiczny, jakim jest Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, wskazujący kierunki, na które będą kierowane te środki, jest przygotowywany do negocjacji z Komisją Europejską. Jak zaznaczyła w środę Urszula Machlarz z wydziału rozwoju regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach, w przypadku projektów energetycznych planowana na te cele kwota (ponad 743 mln zł) nie powinna się zmienić.

Machlarz powiedziała, że w nowej perspektywie unijnej o dofinansowanie będą mogły się ubiegać projekty związane m.in. z budową instalacji wykorzystujących energię odnawialną, poprawą efektywności energetycznej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, których celem będzie usprawnienie procesów produkcyjnych np. poprzez zastosowanie energooszczędnych rozwiązań technologicznych.

"W infrastrukturze publicznej będą środki na przykład na termomodernizację szkół, domów kultury, szpitali. Rozważa się, by objąć tymi zadaniami również spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe" - dodała.

Nowa perspektywa unijna przewiduje również dofinansowanie projektów dotyczących "przyjaznego dla środowiska transportu miejskiego". Machlarz dodała, że będzie można je przeznaczyć m.in. na zakup autobusów energooszczędnych.

"Koncentrujemy również środki m.in. na zakup taboru autobusowego i tramwajowego, modernizację infrastruktury linii tramwajowych, budowę centrów przesiadkowych, czy wzmacnianie infrastruktury rodzaju park&ride, której celem będzie na przykład zachęcenie kierowców do pozostawienia samochodów w centrach parkingowych na rzecz transportu publicznego" - dodała. Wskazała też, że "kwalifikacje do tego rodzaju inwestycji będą musiały być poparte w miastach analizą". Jej wyniki będą miały wpływ na "dofinansowanie konkretnego projektu".

W poprzedniej perspektywie unijnej na lata 2007-2013, na projekty związane z "efektywnością energetyczną (bez transportu miejskiego)" region miał do dyspozycji prawie 67 mln euro