Zatem w okresie od stycznia do maja br. import ten zwiększył się o 44 proc. wobec analogicznego okresu rok wcześniej do 1,23 mln ton - informuje FAMMU/FAPA.

Największym dostawcą w br. (styczeń/maj) z 57 proc. udziałem była Argentyna, z której sprowadzono 704 tys. ton biodiesla oraz Indonezja z 36 proc. udziałem, z której zaimportowano 439 tys. ton.

Wzmożony import przyczynił się do ograniczenia produkcji biodiesla w Unii. Tymczasem pod koniec poprzedniego tygodnia Argentyna podniosła podatek eksportowy dla biodiesla z 14,2 proc. do 24,2 proc. w celu zwiększenia krajowej podaży, a zatem uzyskania bardziej przystępnych cen na rynku wewnętrznym. Rząd zapowiedział nawet spadek cen biodiesla w kraju o 15 proc. Podatek na eksport oleju sojowego pozostanie bez zmian na poziomie 32 proc., a na soję 35 proc., więc stawka dla biodiesla pozostanie preferencyjna wobec oleju sojowego, jakkolwiek różnica się zmniejszy.

W 2011 roku ten południowoamerykański potentat w produkcji biodiesla opartego na oleju sojowym wyprodukował 2,4 mln ton biodiesla, z czego ponad 1,7 mln ton zostało wyeksportowane. Dla Argentyny głównym kierunkiem eksportu jest UE. Buenos Aires planuje zwiększyć produkcję w br., tak aby w 2013 roku osiągnąć 4,5 mln ton. Pozostaje otwarte pytanie, w jakim stopniu podniesienie podatku eksportowego wpłynie na argentyński handel biodieslem.