PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy wilki mogą przenosić ASF?

Czy wilki mogą przenosić ASF? Choć na Podkarpaciu jeszcze nie zgłoszono żadnego przypadku ASF-u, to rolnicy chcą zintensyfikować działania ograniczające ryzyko pojawienia się choroby; Fot. Shutterstock

Autor: Tomasz Parzybut

Dodano: 02-11-2016 10:31

Tagi:

Rolnicy z województwa podkarpackiego apelują o odstrzał wilków. Drapieżniki w ostatnich tygodniach zagryzły kilkadziesiąt zwierząt gospodarskich. Rolnicy twierdzą, że oprócz wyrządzania ogromnych strat materialnych, mogą one przenosić do ich zagród chorobę ASF.



Choć na Podkarpaciu jeszcze nie zgłoszono żadnego przypadku ASF-u, to rolnicy chcą zintensyfikować działania ograniczające ryzyko pojawienia się choroby. Tym bardziej, że kilkadziesiąt kilometrów dalej, już po ukraińskiej stronie, problem ASF-u jest bardzo poważny. Jak twierdzą rolnicy, wilki to realne zagrożenie, ponieważ atakują zarówno dziki jak i zwierzęta gospodarskie.

Odstrzał popiera pan Andrzej, jeden z poszkodowanych, który kilka tygodni temu, w ciągu zaledwie jednej nocy stracił 28 owiec – Widok był przerażający, w okolicy grasuje wataha 30 wilków - mówi poszkodowany, który swoją drogą wciąż czeka na odszkodowanie. Jak dodaje przed wilkami nie da się zabezpieczyć gospodarstwa. – Latem grodziłem gospodarstwo, ale te szkodniki i tak zrobiły podkop. Odstrzał ma sens, także dlatego, że wilki mogą przenosić ASF- uważa.

Pytany o propozycję odstrzału Wiktor Szmulewicz, prezes Krajowych Rad Izb Rolniczych przyznaje, że o sprawie słyszy po raz pierwszy. - Warto się jej przyjrzeć, choć zawsze uważam, że trzeba się opierać wyłącznie na konkretnych przypadkach. Faktem jest, że z czysto logicznego punktu widzenia, istnieje spore prawdopodobieństwo, że wilki mogą przenosić chorobę. Uważam, że można częściowo odstrzelić te drapieżniki, które mogą być wektorem przenoszącym wirus- kończy prezes KRIRu.

Kiedy prosimy o komentarz leśniczego, ten na początku prosi o zachowanie anonimowości i przyznaje, że temat jest dla niego nieco groteskowy. – Zdarzają się przypadki zagryzienia dzików, ale są one naprawdę bardzo sporadyczne. Moim zdaniem rolnikom wcale nie chodzi o ASF, a o zwykłe pozbycie się zwierząt, które wywołują u nich spore zniszczenia. Nie mam wątpliwości, że szukają ku temu pretekstu.

W podobnym tonie wypowiada się także profesor Andrzej Pisula. – Dla mnie to nonsens. Uważam, że jeżeli wdroży się podstawowe zasady bioasekuracji, których podstawą jest ogrodzenie, to nie będzie niebezpieczeństwa ani ze strony dzików, ani ze strony wilków. Wszystkie inne działania trzeba nazwać pozornymi. Równie dobrze można zaproponować odstrzał ptaków albo wytrzebienie wszystkich owadów żyjących w lasach- kończy profesor. Czy temat odstrzału zostanie potraktowany poważnie przekonamy się w najbliższych miesiącach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • Michaś 2016-11-03 17:15:35
    U nas w podlaskim na liczeniu zero dzików. Ale za to widziano wilki. Jak myślicie ? Co się stało z dzikami ? Ano jak się pojawił wilk to się wyniosły. Nie jeden nosiciel asf zwiał w głąb Polski. I to jest odpowiedź na pytanie czy wilk przyczynia się do rozprzestrzeniania się pomoru.
  • Qba 2016-11-03 13:17:36
    Ad; jurek...........
    Masz rację !.Wystrzelać wszystko co żyje na ziemi - zostawić ....., rolnika !!!.
    Powód ? - choćby taki jak wyżej napisał "antyrolnik..."
  • antyrolnik 2016-11-02 20:50:18
    Rolnik- największy wyłudzacz publicznych pieniędzy!!!!!!!!!!!
  • gwozd 2016-11-02 19:37:24
    Jakie to smutne że wilki zagryzają owce zostawione na polu/pastwisku. Może też nie zamknę na noc kurnika a jutro będę płakał że lisy wybiły wszystkie ptaki.

    Czy wilki zabijając dziki nie ograniczają w pewnym stopniu ich populacji? Myśliwi nie wywiązują się z odstrzałow, jeszcze wybić wilki to dziki będą mnożyc się bez żadnych ograniczeń.

    Ha ha dac rolnikom broń. Przecież "chłop żywemu nie przepuści". Wybite będzie wszystko co da się zjeść lub strzelić dla zabawy. Ale przynajmniej spory sąsiedzkie będą szybko załatwiane...
  • nika 2016-11-02 16:25:54
    @jpw - masz całkowitą rację, oddaj swój dom/mieszkanie i przywróć tam naturalny stan jaki był wieki temu. Niestety ludzkość jest jak wirus i nic się na to nie poradzi.
    Tam gdzie państwo chce utrzymywać obszary EKO to niech utrzymuje ale nie wymusza tego na innych, np niech utrzymują obszary ekologiczne (parki, srarki cuda na kiju tam gdzie są kopalnie, przemysł ciężki itp).
  • Kmieć 2016-11-02 16:14:11
    ASF to może nie ale SYFA tak.
  • jpw 2016-11-02 14:31:31
    Do "nika"-największym szkodnikiem na ziemi jest człowiek,czyli Pan również.
  • nika 2016-11-02 14:06:14
    1. Pan Szmulewicz pewnie słyszy o tym od redakcji Farmer.pl po raz pierwszy a temat zna. Kwestia doboru słów i ich kolejności.
    2. Pan leśniczy jest myśliwym i wie dobrze że wilk nie będzie ganiał za małymi stadkami dzików z kłami i starym mięsem a za owcami których nie chroni człowiek bo nie może ubić wilka, młode mięsko i łatwy łup.
    Poza tym co myśliwego obchodzą zjedzone owce skoro jego dziki karmione na polach rolników mają się dobrze bo wilk owce opiernicza?

    Teoretycznie (bo się nie da tego zrobić) dać rolnikom prawo odstrzału wilków które są w pobliżu stad problem byłby rozwiązany.

    Ba, jestem za tym aby rolnicy jako posiadacze ziemi, oczywiście po zdaniu odpowiednich egzaminów (jak na myśliwego0, mogli uzyskać pozwolenie na broń (tutaj badania itp) i dokonywać odstrzału szkodników na swoich polach (czy to dziki czy to bobry itp). Byłoby zero tematów o szkodach, ubezpieczyciele nie mieliby z czego żyć, państwo przy pomocy myśliwych nareszcie pilnowałoby by zwierząt aby siedziały w lasach a nie po polach.
    I nie ukrywam że zero ochrony dla takich zwierząt jak wilk czy bóbr - to są szkodniki, jak państwo chce je chronić to niech trzyma je w rezerwatach, parkach krajobrazowych a nie na polach rolników.
  • ad64 2016-11-02 12:52:18
    Politycy debatują a rolnicy ponoszą straty.
  • jurek 2016-11-02 12:48:24
    Ci myśliwi to sami sa groteskowi. Pedaly jedne niech zaczną strzelać a nie sie wymądrzać. Płacić za odszkodowanie nie chca strzelać nie chca to po cholerę oni są? Dla "fani" chyba. Jeszcze brakuje poczciwego śmiechu tego co sie wypowiada na temat pomyslu odstrzału wilków. Nawet jesli nie ma to bezpośredniego zwiazku z asf to jednak fakty sa takie ze wilk szkodzi i oni odpowiadają za to. Ich wilki zalatwiaja nam zwierzęta hodowlane czyli pozbawiają nas pracy. Ciekaw jestem czy byłby taki mądry jakby to jego wywalili z pracy przez powód "pozorny". Żenada. Nie bez powodu w gacie sral i nie chcial sie ujawnić.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.3.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!