Chodzi m.in. o otwarcie w 2016 roku rynku amerykańskiego na polskie jabłka, a także uruchomienie sprzedaży drobiu, jaj i wołowiny. Ministrowi towarzyszą szefowie służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żywności m.in. szef Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Nasiennej oraz przedstawiciele firm zainteresowanych wymianą handlową z USA.

Jak poinformowało ministerstwo rolnictwa Sawicki ma się spotkać z ministrem rolnictwa USA Tomem Vilsackiem oraz szefem komisji rolnictwa amerykańskiego Senatu, jak również z przewodniczącym komisji rolnictwa Izby Reprezentantów. Minister do USA pojechał prosto z Brukseli, gdzie przebywał w poniedziałek.

Według resortu rolnictwa, strona polska zainteresowana jest zakończeniem procedury dostępu polskich produktów drobiowych na rynek USA. Sprawa dotyczy m.in. uznania równoważności systemów kontroli zakładów, które otworzy możliwość eksportu drobiu i produktów drobiarskich.

Rozmowy będą też dotyczyły przyspieszenia procedury zatwierdzenia eksportu jaj kurzych i przetworów jajecznych oraz ustaleniu możliwości rozpoczęcia eksportu mięsa wołowego.

Polska chce też przyspieszenia procedury umożliwiającej eksport jabłek na tamten rynek od 2016 r. i chce zaproponować promocję polskich produktów rolno-spożywczych w środowiskach biznesowych (dystrybutorzy i importerzy żywności oraz stowarzyszenia branżowe).

W najbliższych trzech latach (2015-2018) na rynku USA będą realizowane będą dwa programy promocji europejskich produktów rolnych w ramach unijnego mechanizmu "Wsparcie działań promocyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych". Programy dotyczące promocji mięsa i produktów ekologicznych skierowane będą do m.in. konsumentów detalicznych, odbiorców profesjonalnych jak również dziennikarzy i liderów opinii publicznej na rynku amerykańskim.

Program "Tradycja i jakość europejskiego mięsa" obejmuje promocję świeżej, schłodzonej lub mrożonej wołowiny i wieprzowiny oraz przetworów spożywczych wytwarzanych na bazie tych produktów. Żywność ekologiczna będzie promowana w ramach kampanii "Ekoeuropa - jakość i tradycja".

Obecnie uprawnienia do eksportu na rynek amerykański ma 68 polskich zakładów mleczarskich. Firmy, które chcą sprzedawać produkty mleczarskie muszą spełnić wymóg rejestracji na stronie Agencji ds. Żywności i Leków (FDA), istnieje również obowiązek uprzedniego notyfikowania wysyłek.