Ministerstwo wytypowało na przyszły rok 14 priorytetowych kierunków wymiany handlowej sektora rolno-spożywczego. Są to: Królestwo Arabii Saudyjskiej, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Islamska Republika Iranu, Chiny, Tajwan, Indie, Japonia, Wietnam, Algieria, Egipt, Republika Południowej Afryki, Kanada, Stany Zjednoczone, Białoruś, Kazachstan.

Ponadto planowane jest zintensyfikowanie obecności na rynkach: Korei Płd., Singapuru, Malezji, Maroka, Meksyku i Kuby.

"Podejmowane działania będą ukierunkowane na otwieranie i poszerzanie dostępu do rynków wybranych jako priorytetowe. MRiRW będzie także prowadziło działania na rynkach, które leżą w sferze potencjalnego zainteresowania polskich producentów i przetwórców żywności. Zadania te będą wspomagane prezentacją polskich produktów rolno-spożywczych podczas szeregu wydarzeń promocyjnych pod hasłem "Polska Smakuje"." - poinformował resort rolnictwa w komunikacie.

Do ważnych zadań będzie należała promocja polskiej żywności za granicą poprzez udział w najważniejszych imprezach targowych i wystawienniczych na świecie; uczestnictwo w misjach gospodarczych i towarzyszących im spotkaniach biznesowych; organizowaniu misji do Polski dla zagranicznych przedsiębiorców i dziennikarzy; promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe.

Agencja Rynku Rolnego planuje w większym stopniu pomóc przedsiębiorcom w pozyskaniu rynków o dużym potencjalne importowym, choć obecnie polska żywność jest na nich nieobecna lub występuje w niewielkim zakresie. Chodzi głównie o kraje azjatyckie: Indie, Wietnam, Japonię, Iran czy Tajwan.

ARR będzie też kontynuować działania na rynkach, które są już dobrze znane polskim eksporterom: Chiny z Hongkongiem, Algieria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, Białoruś. Kierunki te nadal wymagają wsparcia promocyjnego i utrwalania pozytywnego wizerunku polskiej żywności - zaznacza resort.

Krajowa promocja żywności będzie dotyczyła głównie popularyzacji znaku "produkt polski" oraz sprzedaży żywności przez rolników. Ponadto przewidziana jest dalsza edukacja konsumentów poprzez budowanie ich świadomości polegającej na tym, aby sięgali oni po polskie produkty, aby czytali etykiety i odżywiali się prawidłowo.