Jest to ewenement na skalę światową, w innych krajach ich spożycie jest niewielkie lub w ogóle się ich nie produkuje - powiedziała sekretarz generalna Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS) Barbara Groele. Jej zdaniem, jest to bardzo dobry trend, łączenie warzyw z owocami.

Średnie spożycie soków w Polsce jest niższe niż w Unii Europejskiej i dużo poniżej zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia oraz Instytutu Żywności i Żywienia. W 2014 roku średnio wypijaliśmy 0,99 litra soków miesięcznie na osobę, co daje zaledwie 33 ml dziennie. W całej UE średnie spożycie było wyższe i wynosiło 1,09 litra miesięcznie na osobę.

Groele przyznała, że w latach 2010-2013 r. spożycie soków w naszym kraju nieco spadło, ale w ubiegłym roku odnotowano wzrost konsumpcji o 4 proc. Jej zdaniem spadek konsumpcji soków był wynikiem kryzysu ekonomicznego. To nie jest artykuł pierwszej potrzeby, to główna przyczyna spadku - tłumaczyła Groele. Dodała, że na wysokość spożycia miały wpływ też "mity" nt. tego, że soki zawierają dużo barwników, konserwantów czy cukru. Ok. 80 proc. konsumentów myśli, że do soków dodaje się te składniki, co jest nieprawdą.

Zaznaczyła, że soki i nektary to jedne z niewielu produktów na europejskim rynku, których produkcja objęta jest bardzo ścisłymi regulacjami. Zgodnie z prawem sok to produkt naturalny, który otrzymywany jest wyłącznie ze świeżych, chłodzonych lub mrożonych dojrzałych owoców lub warzyw. Do wszystkich soków owocowych i warzywnych zabronione jest dodawanie substancji konserwujących, barwników i aromatów innych niż otrzymanych z owoców i warzyw, z których te soki są wyprodukowane. Do soków owocowych, pomidorowych oraz 100 proc. warzywnych również nie wolno dodawać żadnych cukrów. Barwa i smak soków zawsze pochodzi z owoców i warzyw z których są wyprodukowane.

Przedstawicielka KUPS przyznała, że wzrasta popularność soków mętnych i naturalnie tłoczonych. Są one produkowane przez dużych wytwórców, jak też małe wytwórnie czy nawet rolników. Jest to konkurencja dla tradycyjnych soków, ale jest to mimo wszystko produkt niszowy. Analitycy branży oceniają, że soki mętne i tłoczone w naszym kraju zajmują ok. 16 proc. rynku, w tym tłoczone 2-3 proc., ale ten rynek będzie rósł.