PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Producenci zboża planują utworzyć Polski Terminal Zbożowy

Producenci zboża planują utworzyć Polski Terminal Zbożowy

Autor: PAP

Dodano: 28-10-2014 10:38

Krajowa Federacja Producentów Zbóż planuje utworzenie terminalu zbożowego w porcie w Gdańsku, który byłby wykorzystywany do eksportu polskiego zboża głównie do krajów arabskich i afrykańskich. Roczna nadwyżka produkcji zboża w Polsce wynosi od 4 do 8 mln ton.



Prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż Rafał Malankiewicz w rozmowie przyznał, że "budowa głębokowodnego terminalu to przyszłość i wzmocnienie konkurencyjności polskich producentów zboża".

Poinformował, że federacji najbardziej zależy na wydzierżawieniu magazynów i baterii silosów w porcie północnym w Gdańsku. Są to niedokończone obiekty z lat 90.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił kolejny już przetarg na dzierżawę tego terenu (przeznaczonego pod budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego, w tym przeładunku towarów pochodzenia roślinnego). Na oferty czeka do 14 listopada.

Rafał Malankiewicz tłumaczy, że "federacja producentów zbóż chciałaby wydzierżawić głównie silosy, magazyn i drogi dojazdowe, łącznie teren o powierzchni ok. 1,5 ha". Wyjaśnił, że byłby to terminal do eksportu zboża, ale nie wyklucza, że w okresach tzw. martwych mógłby obsługiwać import np. śruty sojowej, całego ziarna soi, które w Polsce byłoby przetwarzane na olej i śrutę.

Koszt przystosowania terenów do funkcjonowania terminalu zbożowego szacuje na ok. 5 mln zł. Jak powiedział, "pieniądze chcą zainwestować spółki-operatorzy masowi zajmujące się przeładunkami i obsługą już funkcjonujących magazynów i firm".

Malankiewicz zakłada, że około pół roku do roku mogłoby potrwać dokończenie budowy terminalu. Szacuje, że w pierwszych dwóch latach funkcjonowania terminal mógłby obsłużyć eksport ok. 500 tys. do 1 mln ton zboża rocznie. Po 2-3 latach funkcjonowania można byłoby rozważyć zwiększenie możliwości załadunkowych. Jego zdaniem istniejąca infrastruktura pozwala na załadunek ok. 8 tys. ton na dobę. "To nie jest dużo, ale w Polsce byłaby to jedna z wyższych zdolności załadunkowych zboża" - dodał.

Malankiewicz liczy na eksport głównie do krajów arabskich i afrykańskich. "W krajach arabskich w tej chwili powstają bardzo duże inwestycje w zakresie produkcji biopaliw i kraje te są zainteresowane zakupem zbóż w Europie" - tłumaczy.

Według GUS, tegoroczne zbiory zbóż w Polsce są rekordowe. Ocenia się, że wyniosą one 31,8 mln ton (łącznie z kukurydzą, gryką i prosem), czyli będą o 3,3 mln ton (o 11,8 proc.) wyższe niż w 2013 r. Zbiory pszenicy oszacowano na 11,5 mln ton, to w porównaniu z 2013 r. wzrost o 21 proc., pszenżyta - 5,2 mln ton (wzrost o 21,6 proc.), jęczmienia - 3,3 mln ton (wzrost o 11,5 proc.), a żyta - 2,8 mln ton (spadek o 17,4 proc.).

Łącznie w sezonie 2014/2015 wywóz zbóż i przetworów zbożowych może wynieść 4,5 mln ton wobec 5,9 mln ton w sezonie 2013/2014.

Prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż podkreślił, że "producenci zboża muszą zrobić wszystko żeby umieć jak najwięcej z Polski zboża wyeksportować". Uważa, że do spadku opłacalności produkcji zboża w Polsce może przyczynić się np. integracja Ukrainy z UE. "Wówczas na rynku unijnym pojawi się duża ilość taniego zboża, kukurydzy, rzepaku" - dodał.

Jego zdaniem, "polscy producenci zbóż powinni mieć swój udział w możliwościach eksportowych zboża". "Nie chcemy być uzależnieni od operatorów światowych; chcemy stworzyć możliwość rozbudowy własnego rynku w oparciu o własną produkcję i własną sprzedaż" - wyjaśnił.

W porcie w Gdańsku na działce liczącej ok. 26 ha znajduje się m.in. bateria 16 silosów żelbetowych o pojemności łącznej 66,5 tys. m sześc., magazyn płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. m kw. i nabrzeże przeładunkowe o długości 600 m - tzw. pirs. Miał to być terminal do obsługi towarów rolnych budowany przez kanadyjską spółką EuroPort Inc. Poland. Przedsięwzięcie nigdy nie zostało dokończone. Zarząd Portu wymówił spółce dzierżawę. Dopiero w 2010 r. udało się portowi odzyskać teren.

W porcie w Gdańsku jest przeładowywane zboże, ale w terminalach położonych w tzw. porcie wewnętrznym, gdzie mogą być obsługiwane mniejsze jednostki. W ciągu 9 miesięcy br. w porcie przeładowano ok. 1,2 mln ton zboża. Na cały rok 2014 zaplanowano przeładunek ok. 1,3 mln ton.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Gojpol 2014-10-29 14:22:31
    Trzeba też zaznaczyć ,że jednocześnie ma być rozbudowany - obecnie największy w Polsce głeboko wodny terminal zbożowy w Gdyni i remontowany "Ewa" w Szczecinie. Wszystko to spowoduje ,że polscy producenci będą mogli wysyłać zboża w wielkich partiach na cały świat. Tak jak Amerykanie ,lub Kanadyjczycy !!!
  • Gojpol 2014-10-29 13:35:42
    Jako doświadczony hydrotechnik morski z uprawnieniami wykonawczymi stwierdzam ,że jest to wyjątkowa okazja ,dla polskich eksporterów i importerów zbóż. W gdańskim Porcie Północnym wykonano już najdroższe budowle terminalu zbożowego !!! Jest gotowy pirs głęboko wodny umożliwiający przyjmowanie zbiornikowców o ponad 100.000 ton nośności ,zbudowano też baterię żelbetowych silosów zbożowych i kryty magazyn płaski. Konieczne jest jedynie zamontowanie urządzeń przeładunkowych i obsługi magazynowej. Ale najważniejsze jest to ,że teren umożliwia wręcz nie ograniczone mozliwości rozbudowy pojemności składowej.Posiadanie tego obiektu da ogromne korzyści polskim producentom i zapewni im nie zależność i możliwośc konkurowania na rynkach światowych !!!
  • JKC 2014-10-28 15:43:59
    Przydałoby się
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.146.195.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!