PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

USA nie ulżą producentom nabiału, ale dają nadzieję producentom jabłek

USA nie ulżą producentom nabiału, ale dają nadzieję producentom jabłek Kwestia eksportu jabłek i gruszek na rynek amerykański jest częścią rozmów nad porozumieniem o wolnym handlu miedzy UE a USA. Fot. pixabay

Stany Zjednoczone sygnalizują, że mogą otworzyć swój rynek dla unijnych producentów jabłek; na taką możliwość nie mają jednak co liczyć producenci nabiału. W Brukseli odbyły się rozmowy komisarza ds. rolnictwa UE z jego amerykańskim odpowiednikiem.



- Robimy postęp, jeśli chodzi o jabłka i gruszki. Wczoraj mówiłem komisarzowi (UE ds. rolnictwa Philowi Hoganowi), że pracujemy, aby umożliwić otwarcie tego rynku dla rolników. Będziemy kontynuować ten proces - powiedział na wtorkowej konferencji prasowej w Brukseli minister rolnictwa USA Tom Vilsack.

Kwestia eksportu jabłek i gruszek na rynek amerykański jest częścią rozmów nad porozumieniem o wolnym handlu miedzy UE a USA (TTIP), ale nie widać końca ciągnących się od 2013 r. negocjacji. Dlatego UE, ale też polskie władze starają się, by administracja USA zniosła ograniczenia wcześniej. Polska jest największym eksporterem jabłek w Europie. Po zamknięciu rosyjskiego rynku, gdzie sprzedawane były duże ilości tych owoców, otwarcie możliwości ich sprzedaży za Atlantyk stało się kwestią priorytetową.

Vilsack nie powiedział, kiedy może nastąpić otwarcie rynku, ale podkreślił, że kwestia ta musi przejść jeszcze przez Biuro ds. zarządzania i budżetu w Białym Domu, po czym producenci mogą dostać zielone światło na eksport do USA.

O ile plantatorzy jabłek mogą mieć nadzieję na dobre rozstrzygnięcie, to wytwórcy nabiału muszą sobie radzić bez Stanów Zjednoczonych. W trudnej sytuacji znaleźli się zwłaszcza producenci mleka, którego cena spadła w wyniku zakończenia unijnego systemu kwotowania (ograniczał on produkcję dla każdego kraju, po przekroczeniu kwot rolnicy musieli płacić kary).

- Sprawa dotycząca sektora mlecznego jest skomplikowana. Nasz przemysł również boryka się z problemami. Zaobserwowaliśmy dramatyczny wzrost importu niektórych produktów nabiałowych, co spowodowało presję na naszych producentów. W związku z tym musimy być ostrożni i wszystko odpowiednio wypośrodkować, by nie działać na niekorzyść jednej grupy, dając przewagi innym - powiedział Vilsack, pytany, czy widzi możliwość lepszego dostępu do amerykańskiego rynku dla unijnych producentów.

Minister rolnictwa USA podkreślił, że Stany Zjednoczone musiały obłożyć dodatkowymi kosztami producentów masła z UE, bo odnotowano 150-procentowy wzrost jego importu.

Podczas wystąpienia na konferencji dotyczącej perspektyw rolnictwa problem dostępu do amerykańskiego rynku poruszył również Hogan. "Potrzebujemy rzeczywistego dostępu dla naszego sektora mleczarskiego, który musi się mierzyć z podnoszonymi barierami celnymi i sanitarnymi" - wskazywał komisarz.

Aby ustabilizować sytuację na rynkach, m.in. nabiałowym, Komisja Europejska uruchomiła specjalne dopłaty do przechowywania. Bruksela przeznacza też miliony euro na promocje produktów rolnych poza UE.

W sierpniu 2014 roku Moskwa wprowadziła zakaz importu żywności z państw Unii Europejskiej, a także z USA, Kanady, Australii i Norwegii, tj. krajów, które nałożyły sankcje na Rosję w związku z jej zaangażowaniem w konflikt na Ukrainie. Pod koniec czerwca premier Rosji Dmitrij Miedwiediew podpisał rozporządzenie o przedłużeniu embarga o rok - do 5 sierpnia 2016 roku.

W 2014 r. wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych do USA wyniosła 380,5 mln dolarów, i była o 14,6 proc. większa w stosunku do 2013 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.230.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!