PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Benzyna z glonów do samolotów

Autor: opr. mh

Dodano: 18-10-2007 15:12

Tagi:

W przyszłym roku na niebie pojawi się pasażerski boeing, który będzie miał w zbiornikach czyste biopaliwo



PRZEGLĄD PRASY: Próbny lot przewidziano na połowę 2008 r. Będzie to maszyna 747-400 należąca do Air New Zeland. Konstruktorzy w laboratoriach Boeinga oraz inżynierowie z firmy Rolls-Royce, która dostarcza silniki do boeingów, poszukują sposobu, aby pasażerskie odrzutowce latały zasilane paliwem otrzymywanym z roślin. Nie chodzi o niewielką domieszkę biopaliwa do normalnej lotniczej benzyny, lecz o całkowite wypełnienie zbiorników samolotu biopaliwem – pisze Krzysztof  Kowałski.

W latach 80. Boeing testował już maszynę, do której tankowano biopaliwo. Ale dopiero teraz są szanse na zbudowanie prototypowego normalnego samolotu pasażerskiego.

Adaptacja nastręcza wielu problemów. Do silników samolotów nie używa się takiej samej benzyny jak do samochodowych. Biopaliwo przeznaczone do samochodów nie nadaje się do samolotów. Lotnicze musi odpowiadać normom, tak jak lotnicza benzyna, a ten problem nie jest jeszcze do końca rozwiązany.

Dotychczas nie rozstrzygnięto także, z czego ma powstawać lotnicze biopaliwo. Inżynierowie Boeinga zapewniają, że taka innowacja nie przyczyni się do zmniejszenia powierzchni lasów - nie będą wycinane pod uprawę energetycznych roślin, na przykład rzepaku, słonecznika itp. Nie spowoduje też porzucania upraw spożywczych, zbóż czy kukurydzy. Łatwo sobie bowiem wyobrazić, co mogłoby się stać, gdyby światowe rolnictwo musiało dostarczać paliwo do wszystkich samolotów pasażerskich, normalnych i tanich linii; jakie latają nad naszym globem. Lotnictwo cywilne samych tylko Stanów Zjednoczonych zużywa rocznie blisko 6 mld. litrów benzyny lotniczej.

Z jednego hektara rzepaku otrzymuje się od 1 do 1,5 tony biopaliwa, toteż zabrakłoby ziemi na uprawę roślin na potrzeby lotnictwa. Dlatego naukowcy rozważają możliwość uzyskiwania lotniczego biopaliwa z glonów. Richard Branson, szef kompanii Virgin Airlines, chce przystosować jednego boeinga na biopaliwo w 2008 roku.

Źródło: Rzeczpospolita

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.235.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!