PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Eksporterzy żywności: trzeba postawić na jakość produktów

Autor: PAP

Dodano: 13-03-2015 10:00

Tagi:

Aby pozyskać nowe rynki zbytu dla polskiej żywności trzeba oferować produkty wysokiej jakości - uważają uczestnicy III Kongresu Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego. Za priorytet uznano podwojenie w ciągu kilku lat jego wartości do 40 mld euro.



Jak mówił w czwartek podczas Kongresu minister rolnictwa Marek Sawicki, ubiegły rok był trudny dla producentów żywności. W lutym 2014 r. pojawił się w Polsce wirus afrykańskiego pomoru świń (ASF), a od sierpnia Rosja wprowadziła embargo na większość produktów żywnościowych. I chociaż Rosja nie była głównym partnerem w handlu żywnością, był to znaczący rynek i miał wpływ na kształtowanie się popytu na rynku krajowym i europejskim. Dodatkowo nałożył się na to wysoki urodzaj niemal wszystkich płodów rolnych.

Mimo tych przeszkód w ubiegłym roku odnotowano dodatnią dynamikę eksportu żywności. Wartość jego wyniosła 21,3 mld euro, czyli o ok. 1 mld więcej niż rok wcześniej - zaznaczył Sawicki.

Podkreślił, że Polska jest dużym producentem żywności, np. jest pierwszym w Europie producentem jabłek, drobiu i pieczarek, więc jest co sprzedawać.

Jeśli polskie firmy chcą być obecne na dotychczasowych rynkach i zdobyć nowe, takie jak Chiny, Indie czy Japonia, to konieczna jest zmiana sposobu współdziałania - przekonywał minister. "Jeśli chcemy dalej utrzymać 5-procentową dynamikę wzrostu eksportu, to bez konsolidacji i porozumienia się w sektorze przetwórczym tego nie zrobimy" - tłumaczył. Jego zdaniem nie może być sytuacji, gdy o rynek chiński ubiega się 69 firm mleczarskich i każda z nich chce handlować osobno. Według szefa resortu rolnictwa konieczne jest budowanie "platform sprzedażowych". Minister zapowiedział, że w najbliższym czasie będzie spotykał się z branżami i przekonywał do tego pomysłu.

Minister zaznaczył, że wizyta w Indiach, która miała miejsce w tym tygodniu pokazała, że kilka dużych indyjskich firm jest gotowych do handlu z Polską, ale szukają partnera, który dostarczałby nie skrzynki, ale kontenery żywności. "Jeżeli chcemy wchodzić na duże rynki musimy się konsolidować, ujednolicić ofertę handlową i nie konkurować między sobą na rynkach zewnętrznych ceną" - podkreślił Sawicki.

Szef Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Andrzej Kowalski przyznał, że do niedawna był pesymistą co do możliwości eksportowych Polski, jednak pomylił się, bo wywóz żywności wzrósł po raz kolejny. Uznał, że jest to duży sukces, bo jeszcze w 2002 r. Polska była importerem netto żywności.

Dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą Agencji Rynku Rolnego Agnieszka Rembisz zwróciła uwagę, że warto jest brać udział w różnych wystawach i misjach handlowych, bo to prowadzi do znalezienia kontrahentów. Dodała, że Polska już nie może konkurować "bylejakością", produkty niskiej jakości nie sprzedadzą się, bo jest zbyt duża konkurencja. Najlepiej jest więc oferować produkty wysoko przetworzone i dobrej jakości, ponadto muszą się one czymś wyróżniać.

Jej zdaniem, warto jest brać udział w produkcji żywności w systemach jakości. Jak mówiła, po "otwarciu" japońskiego rynku dla polskiej wołowiny przyjechał do Polski duży importer z tego kraju, poszukiwał dużych partii mięsa wysokiej jakości. Zaprezentowany mu został system jakościowy produkcji wołowiny QAFP. Japoński przedsiębiorca chciał kupić całą produkcję, ale okazało się, że nie ma czego sprzedawać.

Prezes Stowarzyszenia Eksporterów Żywności Mieczysław Twaróg podkreślił, że należy dążyć do zwiększania wywozu żywności, tak by w 2020 r. jego wartość była na poziomie 40 mld euro. Powinny w tym zadaniu pomagać m.in. przedstawiciele wydziałów handlowych ambasad, którzy przede wszystkim powinni zajmować się promocją i znajdowaniem kontrahentów.

Kongres przyjął stanowisko, w którym czytamy: Stowarzyszenie Eksporterów Polskich wspierać będzie działania przedsiębiorców oraz organów rządowych i samorządowych na rzecz optymalnego wzrostu eksportu rolno-spożywczego stanowiącego istotną siłę napędową rozwoju gospodarki. Działania te będą kompatybilne ze +Strategią proeksportową rozwoju gospodarki polskiej+ oraz nową perspektywą finansową na lata 2014-2020.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.105.205
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!