Minister przyjechał do Poznania na targi branży spożywczej i gastronomicznej Polagra. Jak poinformował w trakcie uroczystości otwarcia, wstępne wyniki eksportu produktów rolno-spożywczych w pierwszym półroczu 2016 r. są dla Polski bardzo korzystne.

- Wartość tego (eksportu - PAP) wyniosła ponad 11,5 mld euro i była wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nie byłoby takich wyników bez dbania o jakość i bezpieczeństwo żywności, nie było by ich także bez zabiegania o nowe rynki zbytu - powiedział.

Minister podkreślił, że "tylko w okresie ostatnich 10 miesięcy uzgodnione zostały warunki dostępu dla polskich produktów rolno-spożywczych do 20 państw".

- Polska żywność trafia na wszystkie kontynenty, a ten eksport świadczy nie tylko o naszych możliwościach i potencjale w zakresie produkcji, ale także o zaufaniu do jakości i smaku - stwierdził Jurgiel.

Wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki powiedział w trakcie konferencji prasowej, poprzedzającej otwarcie targów w Poznaniu, że Polska sprzeda w tym roku za granicę znacznie więcej produktów rolno-spożywczych, niż w 2015. Większa niż przed rokiem ma być też wartość eksportu.

- Wtedy było to dwadzieścia kilka miliardów euro, chcemy, żeby w tym roku było to więcej - i będzie więcej. Sukces jest tym większy, że przecież w tym roku notujemy na rynkach światowych niższe ceny produktów żywnościowych. W związku z tym potrzeba (sprzedać - PAP) znacznie więcej produktów - powiedział.

Jak poinformował, obecnie ok. 80 proc. polskiego eksportu trafia na rynki UE. Przyznał, że polskie produkty powinny być bardziej obecne na rynkach innych części świata. "20-proc. udział rynków trzecich w eksporcie jest zbyt mały. Szczególnie, że często są to rynki na których można najwięcej zarobić" - powiedział.

Wśród miejsc poza Unią, na których Polsce szczególnie zależy, wymienił "przede wszystkim rynki dalekowschodnie, bo tam można osiągnąć najlepsze ceny żywności", ale także Bliski Wschód, oraz Afrykę Północną i Południową.

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której hasło, które po raz pierwszy pojawiło się na Światowych Dniach Młodzieży: +Polska smakuje+, stanie się hasłem realnie widzianym na całym świecie. Aby polska żywność była dostępna na całym świecie i była sprzedawana w dobrych cenach - powiedział.