W dokumencie tym MRiRW przedstawiło stanowisko do zgłaszanych postulatów. Opisane zostały sprawy zrealizowane, to co znajduje się w toku i te postulaty, które nie są możliwe do spełnienia. Wobec tego, że:

- nie wiemy jakie jest oficjalne stanowisko OPZZRiOR wobec tych kwestii, - przedstawiciele OPZZRiOR ani razu nie pojawili się na posiedzeniach 7 zespołów roboczych pracujących nad realizacją rolniczych problemów, - nie zamierzamy komunikować się poprzez media, gdzie postulaty OPZZRiOR zmieniają w zależności od potrzeby, ministerstwo rolnictwa przypomina jakie postulaty zostały zgłoszone przez OPZZRiOR w piśmie z 18 lutego 2015 r. oraz jakie działania podjęliśmy w tej sprawie.

1. "Kiedy nastąpi wypłata odszkodowań za straty spowodowane przez dziki"

17 lutego 2015 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie na podstawie, którego rolnicy, którzy w 2014 r. ponieśli straty wyrządzone przez dziki mają możliwość starania się o pomoc de minimis do wysokości poniesionych strat, ale nie więcej niż 15 tysięcy euro. Od tej kwoty trzeba odliczyć już otrzymane odszkodowania od kół łowieckich oraz wcześniej otrzymaną pomoc de minimis. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje już od rolników wnioski. Niestety, powtarza się sytuacja z zeszłego roku. Mimo zagwarantowania na ten cel ponad 6 mln zł. do wczoraj złożono zaledwie 18 wniosków. ARiMR rozpoczęła więc szeroką kampanie informacyjną w mediach oraz poprzez ośrodki doradztwa rolniczego zachęcającą do składania wniosków. Mamy nadzieję, że OPZZRiOR włączy się w te działania informacyjne.

2. "Kiedy nastąpi zwrot kosztów nabycia wszystkich kwot mlecznych, a nie tylko tych nabytych w 2013-2014 roku"

80 proc. kwot rolnicy otrzymali za darmo. Rynki rolne, w tym mleka, funkcjonują w ramach ściśle określonych reguł. Nie ma możliwości rekompensowania rolnikom kosztów nabywanych na wolnym rynku kwot mlecznych. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie może działać poza prawem. 20 proc. kwot stało się przedmiotem obrotu między rolnikami. Te pieniądze zostały na wsi, nie wpłynęły do budżetu państwa. Jednocześnie, niesprawiedliwie wobec tych, którzy nie przekraczali limitów, byłoby wypłacanie rekompensat tym, którzy wyczuli koniunkturę i zaryzykowali rozwijanie produkcji. Tacy gospodarze wiedzieli, że system kwotowania kończy się oraz jakie konsekwencje grożą im za zbyt dynamiczne rozwijanie produkcji. Przypominamy, że w okresie koniunktury i wysokich cen skupu rolnicy korzystali na przekraczaniu limitów.