PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Minister Sawicki zapowiada pomoc dla rolników

Komitet Stały Rady Ministrów ma zająć się w czwartek sprawą pomocy dla rolników, którym wymarzły uprawy. Mogą oni liczyć na preferencyjne kredyty i dopłaty do hektara - powiedział minister rolnictwa Marek Sawicki.



Straty muszą oszacować komisje.

Dodał, że jeśli sprawa zostanie zatwierdzona przez ten komitet, być może w następny wtorek trafi pod obrady Rady Ministrów.

- Chcę uspokoić rolników. Zupełnie niepotrzebnie dają się zwodzić na protesty i blokady urzędu w Bydgoszczy. Pomoc, tak jak w przypadku suszy, powodzi, gradobicia, przymrozków, przez ostatnie 4 lata była do rolników kierowana. Podobny zakres pomocy chcemy skierować również po tych wymrożeniach, które mamy w wielu regionach Polski - powiedział dziennikarzom w Białymstoku Sawicki.

Minister przyjechał do Białegostoku na zaproszenie Podlaskiej Izby Rolniczej. Spotkał się z rolnikami.

Sawicki zaznaczył, że nie jest jeszcze dokładnie znana skala zimowych wymrożeń. Trwają analizy. Już wiadomo, że wymrożenia miały m.in. miejsce w Kujawsko-Pomorskiem, Łódzkiem i w Wielkopolsce. Sejmiki kujawsko-pomorski i łódzki wystosowały apele o ogłoszenie w związku z wymrożeniami stanu klęski żywiołowej i pomoc rolnikom. Według Sawickiego są powiaty, gdzie skala wymrożeń upraw sięga 80 proc. Nie podał jednak, o jakie powiaty chodzi.

Szef resortu rolnictwa zapowiedział, że pomoc - oprócz przewidzianych standardowo preferencyjnych kredytów na odtworzenie produkcji czy wsparcia z funduszy unijnych na odtworzenie działalności po klęsce klimatycznej - będzie obejmować "dopłaty do hektara". Nie sprecyzował jednak, jakie. Wniosek jest w konsultacjach międzyresortowych; w czwartek będzie się nim zajmował Komitet Stały Rady Ministrów.

Sawicki zaapelował też do rolników, by - zamiast protestować - występowali do samorządów o powoływanie komisji do szczegółowego oszacowania strat. Prace tych komisji nadzoruje wojewoda. - Pomoc będzie udzielana (...) pod warunkiem sporządzenia protokołów z tych szkód - dodał.

Sawicki apelował także do rolników o to, by bardziej interesowali się dostępnymi od kilku lat ubezpieczeniami upraw i zwierząt z 50-proc. dopłatą z budżetu. Zaznaczył, że ponad 80 proc. upraw rzepaku w Polsce ma takie ubezpieczenia, natomiast uprawy żyta są ubezpieczone w kilkunastu procentach.

Od tygodnia rolnicy w Bydgoszczy prowadzą strajk okupacyjny w sali konferencyjnej Urzędu Wojewódzkiego. Przyczyną protestu jest - jak mówią rolnicy - dramatyczna sytuacja w rolnictwie z powodu wymarznięcia upraw i wynikająca z tego konieczność ponownych zasiewów. W poniedziałek zdecydowali o kontynuowaniu protestu. Jednocześnie wystosowali list otwarty do premiera Donalda Tuska. Podkreślają w nim, że przyczyną protestu, który rozpoczął się 19 marca, jest dramatyczna sytuacja w rolnictwie z powodu wymarznięcia upraw i wynikająca z tego konieczność ponownych zasiewów. Ministrowi Sawickiemu zarzucają "obojętność" wobec zaistniałej sytuacji.

Pytany o protest rolników w Bydgoszczy Sawicki powiedział, że rolnicy "wiedzą, jakie procedury są uruchamiane". "W mojej ocenie protest, sposób jego podjęcia i skala są absolutnie nieadekwatne do tego, co można zrobić. Z pewnością nie jest więc to tylko protest w związku z wymrożeniami".

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • tereska 2012-03-30 20:08:46
    a powiedzcie mi czy jeśli moja plantacja została uznana do kasacji a ja postanowiłam ją zostawić mogę ją jeszcze raz ubezpieczyć chociaż od gradu
  • rolnik 2012-03-30 09:20:45
    Zapomniałeś dodać jeszcze że w tych ubezpieczeniach brak jest jednolitej stawki na wszystkie klęski i dziś np. można ubezpieczyć od wszystkiego prócz jednej pozycji i ubezpieczenie nie zostanie wypłacone .Przykładem niech będzie tamten rok gdzie rolnik ubezpieczył rzepak od mrozów a firmy ubezpieczeniowe żądają jeszcze ubezpieczyć od wiosennych przymrozków i potem zaczyna się przepychanka i spekulowanie kiedy ozimina wymarzła .Do dziś stawka ubezpieczenia od suszy nie jest dotowana bo ustawa nie nakłada na ubezpieczyciela żadnych obowiązków .Dziś rolnicy chcący ubezpieczyć tereny niżej położone odsyłani są z kwitkiem bo ubezpieczyciele nie chcą ponosić ryzyka .
    Jeśli chce się nałożyć na rolnika obowiązek ubezpieczenia to niech najpierw ustali się stawkę od hektara i na wszystkie szkody a nie daje furtki ubezpieczycielom w wyborze likwidacji .Dziś może plantacja zniknąć z pola w czterech klęskach (straty w każdej po 25 %) rolnik nie dostanie nic bo każdej straty podchodzi się indywidualnie .Jeśli ma być normalnie to likwidacja szkody powinna opierać się o powstałą szkodę a nie o zakładane przyczyny .
    Dziś rolnikowi nakłada się obowiązek ubezpieczenia pod groźbą kary jednocześnie zmuszając rolnika do wyboru opcji ubezpieczenia to ja osobiście wolę za pieniądze przeznaczone na ubezpieczenie kupić losy na loterii bo prawdopodobieństwo że coś wygram jest większe niż przewidzę jakie przyszłe klęski mogą być w gospodarstwie i od czego ubezpieczać .
  • chłop 2012-03-30 08:33:00
    Hej Rolnik. Niestety nie masz racji. Ustawa o ubezpieczeniach nie jest taka zła wystarczy jej jedna i to pozornie bardzo mała poprawka,mówiąca,że ubezpieczyciel nie może obniżyć wysokości szody i odszkodowania o więcej niż 10%. W dotychczasowej ustawie mówi się tylko o tym,że ubezpieczyciel nie może obniżyć odszkodowania więcej niż o 10% więc ubezpieczyciele wprowadzają w OWUU swoje normy,które obniżają wysokość szkody nawet o 25%. co chłopu na jedno wychodzi. Można to zaskarżyć w sądzie. Ja na tej podstawie wygralem całkiem sporą sumę.
  • rolnik 2012-03-30 08:16:10
    re;Rafael69
    Typowe myślenie zadufanej w sobie osoby która uważa że skoro ja tak robię to powinny wszyscy bez wyjątku .Czy tak ciężko zrozumieć że ustawa o ubezpieczeniach upraw jest zła i nie korzystna dla rolników o czym samo ministerstwo rolnictwa wie i zapowiedziało zmiany w tym systemie .Sam twierdzisz że jesteś w okolicy praktycznie jedynym który ubezpiecza więc uważasz że tylko ty masz rację bo ja myślę że jesteś naiwny nie czytasz umów i nie masz styczności w likwidacji strat bo prócz satysfakcji że masz ubezpieczenie nie wiesz że w razie klęski zostaną wypłacone ci śmieszne odszkodowania .
  • chłop 2012-03-30 08:02:29
    Rafael w zasadzie się z Tobą zgadzam. Ubezpieczenia upraw powinny być ,rzeczywiście obowiązkowe ,a ich brak powinien być zagrożony bardziej konkretnymi karami, a nie 3 euro z ha,których zresztą nikt nie egzekwuje.Jednak potrącić składek z dopłat chyba się nie da ze względu na przepisy unijne. Jest jeszcze jeden problem sposób likwidacji szkód. Być może nie dotknęła Cię żadna klęska i dobrze tak trzymaj. Ale na wszelki wypadek poproś ubezpieczyciela o normy do wyliczenia odszkodowania o którym piszą w OOWUU. W PZU jest to paragraf 20. Zobaczysz jak Ci szybko ujawnią Dowiesz się tam ciekawych rzeczy ile w razie czego dostaniesz faktycznie odszkodowania.
  • jarki 2012-03-30 07:19:42
    to system z PRL-u i dlatego nie przejdzie
    podobnie było ze zwierzętami tylko że pobierali opłatę po fakcie czyli na spędzie
  • Rafael69 2012-03-30 06:14:26
    Jestem rolnikiem, tylko 25ha, zboża, rzepak sad. Od kilku lat jak są dopłaty do ubezpieczeń upraw z budżetu, ubezpieczam wszystko. Jestem w okolicy z tego co wiem nielicznym wyjątkiem. Mogę stwierdzić, że to sami rolnicy są sobie winni nie korzystając z ubezpieczenia. Powinien ogólnie ten system ubezpieczeń być zmieniony. Rząd wypłacając rolnikom dopłaty powinien automatycznie zabierać część nich ryczałtem na poczet ubezpieczeń rolniczych wszystkich co dałoby składkę np. ok 10 zł do 1ha, a w razie wystąpienia strat pozwoliło na wypłacenie rolnikom bez względu na wielkość i miejsce szkód odszkodowania. Proszę się nad tym zastanowić Panie Ministrze Sawicki. Taki system wyeliminowałby skomplikowane procedury i ułatwił podejmowanie decyzji na poziomie np. najniższego członu administracyjnego tj. w gminie.
  • emolow 2012-03-29 10:01:41
    To jest minister targów a nie rolnictwa
  • jarki 2012-03-29 07:47:01
    byłem w gminie złożyłem wniosek o powołanie komisji w nim oświadczenie o stratach i to wszystko

    proponuje te pieniądze które mają być wyrównywane bankom jako różnica w % dać bezpośrednio rolnikom. bo kto będzie chciał brać kredyt preferencyjny w takiej niejasnej sytuacji {jedynie tacy jak wojciech}
  • arszczecin 2012-03-28 23:33:28
    a kto rolnika zrozumie, jak oni w ciepłych pokoikach, kawke ciągna, ploteczkami się zajmują i mają pretensje że ty po coś przychodzisz. aby im te ich d..y wiater przedmuchał
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.13.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!