Jak poinformował prezydent Tarnobrzega (Podkarpackie) Norbert Mastalerz, wnioski złożyło 82 właścicieli nieruchomości, w tym także z rodzinnych ogrodów działkowych (ROD). - Dzięki naszej akcji mieszkańcy mogą bezpłatnie pozbyć się tego szkodliwego materiału - dodał.

Akcja usuwania azbestu kosztować będzie ponad 53 tys. zł i potrwa do końca tego roku. Na jej przeprowadzenie samorząd otrzymał ponad 33 tys. zł dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie. Dzięki temu możliwe będzie usunięcie azbestu z 82 posesji, w tym z 39 znajdujących się na terenie ROD. W sumie usuniętych zostanie ponad 5 tys. m kw. wyrobów zawierających ten szkodliwy materiał.

Za usunięcie azbestu odpowiadać będzie firma Środowisko i Innowacje z miejscowości Tuczępy, która wygrała przetarg ogłoszony przez samorząd Tarnobrzega.

Demontaż, transport oraz unieszkodliwienie azbestu są bezpłatne dla mieszkańców Tarnobrzega. Właściciele nieruchomości muszą natomiast sami pokryć koszty związane z zakupem i montażem np. nowych pokryć dachowych.

To już druga tego typu zbiórka wyrobów zawierających azbest, jaką przeprowadził samorząd Tarnobrzega. W pierwszej edycji zebrano ponad 101 ton wyrobów zawierających azbest.

Dzięki programowi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz funduszy wojewódzkich, od 2011 roku udało się usunąć ponad 84 tys. ton azbestu. Według szacunków funduszu, w Polsce może zalegać jeszcze 15 mln ton materiałów zawierających azbest.

W latach 80. azbest uznano za materiał rakotwórczy. Wyroby, które go zawierają, są źródłem emisji niezniszczalnych włókien. Ich wdychanie i gromadzenie się w płucach może powodować poważne choroby układu oddechowego, w tym nowotwory. Rakotwórczy materiał stosowano na szeroką skalę w polskim budownictwie, zwłaszcza w latach 60.

Usuwanie materiałów z azbestem wynika z unormowań unijnych. Zgodnie z dyrektywą UE mamy na to czas do 2032 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!