PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Polski sposób na wiejskie drogi

Autor: farmer.pl/PAP

Dodano: 06-11-2012 09:28

Tagi:

Opatentowaną przez polskich naukowców technologię budowy dróg lokalnych z wykorzystaniem m.in. popiołów odpadowych, zaprezentowano samorządowcom na konferencji w Lublinie. Pół kilometra takiej drogi jest już w gminie Kamionka (Lubelskie).



Nowatorska technologia budowy dróg polega na wykorzystaniu drogowego spoiwa hydraulicznego, produkowanego z popiołów odpadowych powstałych ze spalania węgla brunatnego.

- Technologia ta może mieć zastosowanie w budowaniu dróg gminnych, na terenach wiejskich, w miejsce np. obecnych dróg szutrowych (o nawierzchni wysypanej żwirem lub kruszywem). To jest tanie rozwiązanie polepszające komfort i bezpieczeństwo na drodze - powiedział Aleksander Widuch, dyrektor generalny firmy Wapeco, która opatentowała technologię produkcji spoiwa. Jak zaznaczył Widuch, urządzenie do wytwarzania spoiwa jest wynalazkiem naukowców Politechniki Częstochowskiej.

Strukturę i właściwości spoiwa produkowanego z popiołów można zaprojektować i wytworzyć tak, aby dostosować je do wymagań gruntu i podłoża konkretnej drogi. Dlatego przy budowie drogi z wykorzystaniem spoiwa nie ma konieczności wywożenia jakichś materiałów lub dowożenia np. odpowiedniego kruszywa - czego wymaga proces budowy tradycyjnej drogi asfaltowej i co podnosi koszt jej wybudowania.

Jak tłumaczył Widuch, spoiwo miesza się z tym, co zalega w danej drodze np. piaskiem, żwirem czy materiałami ilastymi, które przy budowie tradycyjnej, asfaltowej drogi muszą być wywiezione. - W tej technologii materiały te mogą być wykorzystane i wbudowane w konstrukcję drogową - zaznaczył.

Zapewniał, że droga zbudowana ze spoiwem z popiołów ma równą powierzchnię, przypomina wyglądem drogę asfaltową, nie pyli, jest odporna na mrozy i bez remontów wytrzyma minimum pięć lat. Może też być zastosowana jako tymczasowa w miejscach, gdzie ma powstać np. droga asfaltowa, a jej konstrukcja może być wykorzystana jako podłoże nowej drogi.

Według Widucha koszt tak wybudowanej drogi jest wyższy niż budowa drogi szutrowej, ale efekt jest lepszy i trwalszy. Natomiast co najmniej o połowę mniejszy jest - zdaniem Widucha - koszt budowy drogi w nowej technologii od kosztów budowy tradycyjnej drogi asfaltowej.

Pierwszy w Polsce półkilometrowy odcinek drogi ze spoiwa z popiołów powstał przed miesiącem w Kozłówce w gminie Kamionka na Lubelszczyźnie. - To droga wiejska. Nie ma problemów z jej użytkowaniem. W zupełności wystarcza na ruch, jaki się tam odbywa. Jeździ się po niej dobrze - powiedział wójt Kamionki Stanisław Jedut.

Jego zdaniem droga zbudowana w nowej technologii spełnia wymagania wiejskich dróg lokalnych, na których nie ma wielkiego ruchu. - W terenach wiejskich nie ma potrzeby budowy dróg, które będą bardzo drogie i będziemy bardzo długo na nie czekać. Lepiej byłoby wybudować ich więcej tak, żeby każdy z mieszkańców miał dostęp do takiej drogi. Na terenach wiejskich rozwiązałoby to wiele problemów - powiedział.

Wybudowanie pół kilometra nowej drogi w Kozłówce trwało około tygodnia i kosztowało gminę Kamionka 60 tys. zł. Wójt przyznał, że skoro jest to pilotażowy odcinek, to "można podejrzewać, że to cena promocyjna", ale i tak koszt wybudowania kilometra drogi asfaltowej w pełnej technologii - jego zdaniem - sięgnąłby miliona zł.

Jedut powiedział, że w gminie Kamionka potrzeba jeszcze około 80 km takich dróg - po jednej w każdej z 20 wiosek należących do gminy. - Mamy 150 km dróg gminnych, a z nich tylko kilkanaście kilometrów ma powierzchnię asfaltową. Potrzeb jest naprawdę wiele - ocenił. Jednak na te inwestycje w gminie brakuje często pieniędzy.

Podczas konferencji pt. "EkoDroga Samorządowa" oprócz nowatorskiej technologii budowy dróg, przedstawiano również programy, z których samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie swoich inwestycji.

W województwie lubelskim jest ponad 16 tys. km dróg gminnych, z czego przeszło 9 tys. km nie ma twardej nawierzchni. Spośród niespełna 11 tys. km dróg powiatowych, 1,5 tys. nie ma twardej nawierzchni. Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • arszczecin 2012-11-06 13:33:37
    a u mnie powstają nowe drogi, jak stara jest dziurawa , to samoczynnie robi się zjazd w pole, potem dalej i dalej.
    najlepsze jest jak miasto przejmuje teren gminy i w zimie odsnieza pole
    racja mk
  • młody rolnik 2012-11-06 13:27:53
    po wprowadzeniu ustawy śmieciowej nawet gruz trzeba będzie oddać zamiast wysypać w dziurę na polnej drodze
  • M.K. 2012-11-06 13:21:40
    Następni partacze aby teraz-nabić kabzę i się ulotnić.Zobaczcie jak Niemcy budują lokalne drogi wy bezmózgowce,taka droga będzie służyć kilku pokoleniom,podkład z kamienia na pół metra a miejscami grubiej.Ale polaczek to aby tanio i za rok,dwa drogi niema i koniec końcem wychodzi drogo,oszukańcza gospodarka szkoda słów
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.23.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!