Pomysł był genialnie prosty: skoro jest zapotrzebowanie na żywność z małych gospodarstw, a głównym problemem nabywców jest cena windowana przez pośredników, trzeba starać się ograniczyć liczbę tych pośredników. Nie pozostaje nic innego, jak zaproponować producentom i konsumentom kontakt przez stronę internetową i zagwarantować umówioną dostawę. Odbiór może być w domu, w sklepie.

- Środki własne na uruchomienie to 12 zł domena i 78 zł pieczątka z logo – mówi Jan Czaja. – Udało mi się zainteresować przedsięwzięciem 16 rolników. Mają oni wzrost dochodów z produkcji rolnej i opłacalności prowadzenia małych gospodarstw rolnych nastawionych na produkcję żywności wysokiej jakości w małej ilości.

Do ewidentnych korzyści z przedsięwzięcia trzeba zaliczyć wzrost zainteresowania lokalnych rolników powrotem do małych czynnych gospodarstw rolnych. Opłacalność produkcji i utrzymanie typowego krajobrazu wiejskiego wpływa z kolei na rozwój turystyki na obszarach wiejskich.

Do realizacji przedsięwzięcia przyczynił się program Leader, trwa współpraca z Lokalną Grupą Działania Dunajec-Biała. Przedsięwzięcie wpisuje się w strategię budowy zagłębia zdrowej żywności.

- Prognozy są bardzo dobre – analizuje Jan Czaja. - Zainteresowanie produktami wykazują nie tylko klienci indywidualni, ale i większe podmioty, takie jak restauracje czy kawiarnie i sklepy. W planach mamy budowę małej przetwórni dla rolników skupionych w projekcie, którzy będą mogli w odpowiednich warunkach przetwarzać swoje warzywa i owoce, a następnie wprowadzać do sprzedaży bezpośredniej.

Podobał się artykuł? Podziel się!