Jak powiedział doradca dyrektora PŻM Krzysztof Gogol, w styczniu dwa statki armatora przywiozą Zakładom Chemicznym w Policach łącznie ponad 50 tys. ton fosforytów.

- W ubiegłym roku przewozy podstawowego surowca do produkcji nawozów - fosforytów - statkami PŻM były nieregularne. Przyczyną były zawirowania polityczne i gospodarcze w krajach, które dotychczas były głównymi eksporterami fosforytów, Syrii i Tunezji. Aktualnie przywrócono regularność dostaw tego surowca, opierając się na Maroku, Algierii oraz Senegalu - wyjaśnił Gogol.

W tym roku do portu w Policach zawinął już statek PŻM m/s "Irma". Masowiec przywiózł 25,6 tys. ton fosforytów z algierskiego portu Annaba. Rozładunek zakończono 8 stycznia.

Natomiast 12 stycznia w Annabie zakończył się załadunek na statek PŻM m/s "Delia" kolejnej porcji prawie 27 tys. ton fosforytów. Masowiec spodziewany jest w polickim porcie 22 stycznia.

Statki PŻM zaprzestały przewozów fosforytów z portu Tartus w Syrii, gdzie trwają wewnętrzne walki. Zniknęły też z rynku żeglugowego fosforyty tunezyjskie, ponieważ kraj ten, w ogólnym wewnętrznym kryzysie, prawie całkowicie zaprzestał wydobycia tego surowca.

- PŻM z zadowoleniem przyjęła wiadomość o zakupie przez ZCh Police udziałów w kopalniach senegalskich, upatrując w tym szansę obsługi swoimi statkami również i tego kierunku dostaw - zaznaczył Gogol.

Police i Polska Żegluga Morska rok temu podpisały pięcioletnią umowę o współpracy o wartości 150 mln zł.

PŻM transportuje surowce dla Polic praktycznie od początku istnienia tego przedsiębiorstwa, czyli od początku lat 70. ubiegłego wieku. Ostatni kontrakt przewozowy, podpisany przez obie firmy w czerwcu 2006 roku, obowiązywał do końca 2011 r.

Police są jedną z największych firm chemicznych w Polsce, zaliczanych do grupy podmiotów tzw. Wielkiej Syntezy Chemicznej. Należą do Grupy Kapitałowej Azoty Tarnów.

PŻM jest przedsiębiorstwem państwowym. Posiada ponad 70 statków.

Podobał się artykuł? Podziel się!