Kampania jest skierowana głównie do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów oraz ich rodziców i odbywać się będzie głównie w szkołach, ale też w internecie - poinformowała dyrektor Polskiej Izby Mleka (PIM) Agnieszka Maliszewska.

Główny cel działań promocyjnych - to wytworzenie swoistej mody na picie mleka, bo jego spożycie w Polsce wciąż jest znacznie mniejsze niż w zachodnich krajach UE.

Kampania ma podkreślać walory odżywcze mleka i jego przetworów jako źródła wapnia, białka i witamin potrzebnych w utrzymaniu zdrowych kości i zębów oraz w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Organizatorzy kampanii podkreślają, że co prawda spożycie mleka w Polsce wzrasta - choć nie wśród dzieci i młodzieży - ale Polsce wciąż daleko pod tym względem do innych państw. Z danych Polskiej Izby Mleka wynika, że przeciętny Polak spożywa rocznie około 200 litrów mleka i jego przetworów, a w UE przeciętnie jest to 370 litrów.

PIM przytacza wyniki badań przeprowadzonych w latach 2005-2006 przez Instytut Żywności i Żywienia, według których u 55 proc. dziewcząt i 40 proc. chłopców zawartość wapnia w codziennej diecie nie pokrywa nawet 50 proc. normy zapotrzebowania organizmu na ten składnik.

- Mleko i jego przetwory przegrywają z fastfoodami, niezdrowymi przekąskami, słodyczami, które zadomowiły się zarówno w szkolnych sklepikach, jak i codziennej, domowej diecie dzieci i młodzieży. Próżno wśród współczesnych trendów i mód, które w szczególnym stopniu kierują się nastawieniem i wyborami młodych ludzi, szukać mleka - poinformowała Maliszewska.

Kampania jest dofinansowana w połowie z UE oraz z Funduszu Promocji Mleka (20 proc.) i budżetu państwa (Agencja Rynku Rolnego - 30 proc.).

Polska Izba Mleka powstała w kwietniu 2008 roku. Jest organizacją samorządu gospodarczego, utworzoną, aby promować i umacniać polskie mleczarstwo. Izba, obok mleczarni, skupia też dużych producentów mleka i dostawców technologii dla mleczarstwa. Skupia około 70 podmiotów. Izba ma siedzibę w Białymstoku.