Po raz pierwszy w historii wydatki Polaków na soki, nektary i napoje przekroczyły trzy miliardy złotych - pisze Beata Drewnowska.

W sumie kupiliśmy ich ok. 1,24 mld litrów, o niemal 6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jeszcze bardziej udany był dla branży początek tego roku. W pierwszym kwartale sprzedaż soków, nektarów i napojów zwiększyła się o 10,5 proc, do niemal 3 20 mln litrów. W sumie przeznaczyliśmy na nie prawie 850 mln zl, czyli o 18,8 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach 2007 r. (...)

W ciągu ostatnich dwóch lat podobania Polaków zmieniły się. Zwiększające się koszty zakupu koncentratów z owoców cytrusowych (a w 2007 r. także z jabłek) doprowadziły do znacznego wzrostu cen gotowych produktów. Podwyżki były najbardziej odczuwalne w przypadku 100-proc. soków, wytwarzanych bez dodatku cukru i wody - czytamy w "Rzeczpospolitej".

W 2007 r. udziały 100-proc. produktów w całym rynku soków, nektarów i napojów wynosiły tylko 15,2 proc. Spadek popytu na soki sprawił, że firmy rozbudowały znacznie ofertę nektarów i napojów.

(...) Do trójki największych spośród kilkunastu działających u nas producentów należy w sumie nieco ponad 60 proc. rynku pod względem wartości sprzedaży oraz ok. 50 proc. pod względem ilości sprzedawanych produktów. Zdaniem Bożeny Noseckiej to dzięki coraz lepszej kondycji finansowej trójki największych graczy rentowność netto branży utrzymuje się od kilku lat na poziomie 3 proc.

Liderem rynku jest grupa Maspex z Wadowic, właściciel marek Tymbark i Kubuś. Jej udziały w ujęciu wartościowym przekraczają 30 proc. Firma ta ma silną pozycję nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach Europy Środkowej.

Drugie miejsce z udziałami wynoszącymi w 2007 r. ok. 13 proc. zajmuje Hortex kontrolowany przez brytyjski fundusz Aigan. Trzecią firmą branży jest Agros Nova, do której należą marki For-tunaiDrWitt

Pomimo zaawansowanej konsolidacji nie są wykluczone kolejne przejęcia i fuzje. Nie jest wykluczone, że Argan będzie chciał w przyszłości sprzedać Hortex. Wiadomo, że firmą tą interesował się koncern Coca-Cola. Gigant który jest czołowym producentem soków na świecie, w Polsce nie odniósł na razie sukcesu. Udział rynkowy jego marki Cappy nie przekracza 2 proc. (...)

W znacznie gorszej kondycji finansowej niż producenci gotowych soków, nektarów i napojów znajdują się wytwórnie koncentratu jabłkowego. Polska jest jego czołowym producentem. Więcej koncentratu od nas wytwarzają tylko Chiny.

Źródło: Rzeczpospolita